Jump to content

Hagleløp med antydning til gravrust


Tomas

Recommended Posts

Når slike våpen blir nesten like gammel som en selv, og ikke har bodd hele livet hos en selv, så finns det dessverre tilfeller av slikt. Skal jeg velge å ikke gjøre noe i det hele tatt, må jeg i hvertfall være særs nøye med pussen her etter. Hva kan være alternativet, lapping, polering? Børsa er i cal 12.

 

Takknemlig for kyndige innlegg/kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Puss helt rent og bruk og bronsebørste , tørrpuss og smør inn med Ovatrol og la stå i 48 timer . Puss rent med våpenolje og muligens gjenta prossessen et par ganger . Jeg tar løp som er 140 år gamle (Gaehendra Martini ) og de skinner .

Godt Nytt År

Mhv Olav .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Godt mulig det.

 

Men da må man nok sette av ett par timer hver dag ut dette året, krokbøyd med nylonbørste og ett djevelsk blikk.

Kobberbørste tar heller ikke blånering ved vanlig bruk, men blir fort flat i busten. Skrubb er bedre..

 

"antydning til gravrust" på ett hagleløp.. ikke akkurat noen noen grunn til å miste nattesøvnen det vel?

Link to comment
Share on other sites

har en husquarna rolling block cal 12 med litt overflate rust på løp å kasse,hva er det enkleste måten å fjerne rust på den er vell litt gravrust på den men ikke mye,viss jeg bruker duracoat på den,taper den vell værdi,og det har jeg ikke lyst til å gjøre den er ellers i go stand,men trenger litt omtanke,mvh ken t

Link to comment
Share on other sites

har en husquarna rolling block cal 12 med litt overflate rust på løp å kasse,hva er det enkleste måten å fjerne rust på den er vell litt gravrust på den men ikke mye,viss jeg bruker duracoat på den,taper den vell værdi,og det har jeg ikke lyst til å gjøre den er ellers i go stand,men trenger litt omtanke,mvh ken t

 

Sitronsyre gjør i hvertfall jobben, da har jeg lagt ned hele våpenet i et bad over noen dager. NB! lag ikke blandingen for sterk ( selv har jeg fått citronsyre fra Denofa Lilleborg ). Ca 1 spisskje til 1,5 liter vann. Alternativt bruk rustfjerneing for bil som du får i form av gele ( mulig at det er fosforsyre som er aktivt stoff her ), Ferrobet er det også noe som heter, dette er det i hvertfall fosforsyre i. Mulig at andre vil advare deg mot disse løsningene, men de to siste produktene kan du ha på flekkvis/på ønskede felter. Det kan du også gjøre med sitronsyre dersom du lager et media som det være oppløst i, husker bare ikke akkurat hva det var.

 

Slike behandlinger må etterfølges av en en eller annen form for nøytralisering ( event. vann/følg bruksanvisning ) før gjenstanden tørkes, og settes inn med ordinær våpenolje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...