Jump to content

Burde jeg skutt elgen i dag?


sako75

Recommended Posts

I dag var jeg på rådyrjakt. Skikkelig chipsføre. Fikk likevel sett tre rådyr og fem orrfugll.

En nydelig dag på heia til havdisen kom inn over land og gjorde det hele til et tåkelandskap.

 

Men så til dilemmaet.

Like etter jeg hadde hatt en nær-skutt-rådyr-opplevelse går jeg og en 1,5-år gammel elg rett på hverandre.

Bare 8-10 meter fra hverandre blir vi like støkt begge to, men jeg ser med en gang at elgen strever.

Istedet for å kaste seg rundt og ta av gårde, bruker den forholdsvis lang tid bare på å snu.

Jeg ser at den kaver, og idet den skal ta avsted går skikkelig i rykk og napp.

Det siste jeg ser av elgen er at den drar på et av bakbeina, og ser i det hele

tatt ganske pjuskete og forkommen ut.

 

Jeg har bare med meg rådyrbørsa i 243, og vurderer aldri å følge på for å evt avlive den.

Var det feil av meg?

Det gikk så sakte de første 50 metrene, selv om jeg så at den virkelig ønsket å komme fortere av gårde,

at jeg nesten kunne tatt den igjen om jeg ville.

 

Har tenkt mye på dette i dag, og selvfølgelig meldt fra til min jaktleder.

Det er jo ikke godt å vite hvordan den vil klare seg til vinteren heller...

Link to comment
Share on other sites

Du ville sikkert varslet viltnemda etter dette om du hadde skutt, og jeg håper du har gjort det uansett.

Det ville nok trolig kommet frem hvilket kaliber du hadde skutt med, og hvis rette personen hadde vært tilstedet, ville du fått problemer med dette.

Det er nok av folk som ikke klarer å tenke fornuftig, men som på liv og død skal ri av alle paragrafer som finnes.

 

Du må varsle fallviltgruppa eller viltnemda. De tar hånd om saken. Jeg tror ikke jaktleder har så mye med dette å gjøre.

 

Uansett tor jeg du valgte riktig.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler her, tror du gjorde det rette, man skal være veldig sikker på at dyret går en pinefull død imøte før man avliver det, spesielt et så stort dyr som har stor verdi hvis det blir friskt. Det kan f.eks. ha sklidd utfor en skrent og være litt mørbanket ?

 

Hvis dyret hadde vært liggende og ikke kunne reise seg så burde man avlivet det, men i nevnte tilfelle så er det tvil om tilstanden.

 

Det med kaliber i en slik sak betyr lite, det er IKKE JAKT og man skyter vanligvis på meget kort hold de gangene man kommer opp i slike situasjoner. En .243 i nakkegropen dreper alt vilt i Norge på 1m hold.

 

Kommunens folk bør snarest ut å se etter dyret og avgjøre hva som skal gjøres og siden elgen ikke er en truet art så bør terskelen for avliving være lav.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du skutt den elgen, er det snakk om avliving, ikke jakt. Dermed har du ikke samme krav til våpen/kaliber som under jakt. Men du må ikke under noen omstendighet prøve å avlive på noen måte som påfører dyret lidelse. Kort sagt, du må få til det du tenker og gjør(jmf: dyrevernloven og viltloven).

Du har i utgangspunktet etter loven ikke lov å avlive dyr utenfor jakttidsrammene.

Det vil være en avveiningssak hvor vanskelig det er med gjennfunn av dyret for kommunens folk og skadens omfang, som hadde vært grunnlag for om det var riktig av deg å skyte den eller ikke.

Om skadet vilt avlives av private, er det utrolig viktig at man har en virkelig god grunn til det.

Videre plikter man å ta vare på viltet, men må under ingen omstendighet flytte det før det er meldt kommune og det er avtalt at dette gjøres. Flytter man det, blir det etter loven vurdert til ulovlig jakt.

Jeg har i et par tilfelle avlivet elg og rein med cal.22, men det forutsetter at man treffer og gjør riktig. Det er faktisk lovlig, vurdert av veterinær.

Skaden, slik du beskriver den her, hadde ikke jeg avlivet uten videre i mitt fallviltarbeide heller.

Naturen er tøff, men ordner også opp i mye selv. Det er viktig at det er en balanse. Det må også vurderes i forhold til økosystemet.

Dette veies så mot dyrevernsloven og viltloven.

Du gjorde rett så langt. Så vil jeg anbefale deg å ringe 02800(politiet) uansett hvor det er i landet, så gir du de en adresse hvor du er, så blir du satt i forbindelse til de som utfører ettersøk for kommunen. Snakk med ettersøksansvarlige selv (Viktig!) og forklar situasjonen. Det er de som kan gi deg lov til avlivning, eller skal gjøre jobben selv.

Var jeg deg, ville jeg tatt en runde og spurt hvordan den saken endte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...