Jump to content

Passe jakthund. Bakdeler med dette ?


Kallek

Recommended Posts

En kamerat av meg ønsker å kjøpe en hund til rådyrjakt.

Problemet er at han er sjømann og arbeider 6 uker på og 6 uker fri.

Det jeg da lurer på er om det lar seg gjøre at jeg passer hunden de 6 ukene han er på jobb?

 

Hva er bakdelene med dette ?

Vil det gå utover feks. Jaktegenskapene til hunden ? Jeg er også aktiv på rådyrjakt, så

Det hadde passet meg også veldig bra...

Link to comment
Share on other sites

Et tips: Ha klare regler for bruk, mating, vetrinær etc. etc. Gjerne skriv det ned på et ark også. Høres kanskje litt overdrevet ut, men når en først er i ilden så er det veldig enkelt å forholde seg til, spesielt med tanke på at det vil være vanskelig å nå "hoved eieren" når han er til sjøs.

Du kommer til å bli meget tilknyttet hunden med tiden så du burde vurdere sannsynligheten for at den andre flytter med tiden eller noe i den duren og kanskje mister muligheten for å ha hunden boende hos deg.

Hvis alt dette er klart så sier jeg bare "kjør på!"

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg det er på det rette med en god skriftlig avtale. I dette tilfellet ville jeg kanskje kjøpt hunden sammen, og delt alt 50/50. Men dere bør også få med hva skjer om en av dere flytter, forandrer jobb etc. Bør også bli enige om fordeling hvis det blir snakk om avl. Mange utfordringer her, men også veldig mange muligheter. Faktisk mange muligheter som mange går glipp av. De beste jakthundene er ofte de som brukes mye, og her tror jeg gode avtaler mellom venner ofte kan være meget positivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...