Jump to content

Langhåret dachs


lardass

Recommended Posts

Har min andre langhårete dachs nå som jeg bruker på jakt, men vil fraråde deg og velge denne rasen. Du vil ha større mulighet med en strihår eller korthår.

 

Den jeg har nå fungerer som en kortdriver, gjennomsnittlig lostid på 40-50 minutter, noen ganger opp mot 1,5 time. Søket er dårlig, du må gå for at den skal søke ut, det tok også flere år med mye tålmodighet og trening før han begynte å fungere. Men i små terreng med mye vilt er han grei å bruke.

 

Den første jeg hadde tok også flere år før den fungerte, samme dårlige søk, og den fikk for lange lostider 3 timer+ etter å først ha vært kortdriver i 5-6 år, noe som ble dens bane på togskinnene.... :trist:

 

Er helt klart mulig å få dem til på jakt, men du gjør det sannsynligvis lettere for deg selv med å velge noe annet.... Jeg har har min siste langhårete nå.

Link to comment
Share on other sites

'Sauer 6,5x55' sier egentlig slik jeg opplevde min siste langhåra utgave når det gjelder lostid men som ren sporhund/ettersøk var den helt rågod . Strihår/glatthår har nok bedre jageegenskaper i seg . Har nå en strihåra og den henger som 16 mnd. gammel på i 3-4 timer selv nå i 30 cm snø .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ha langhåret? Fordi du allerede har?

Strihår gir deg alt du ønsker av den type hund. Det samme gjør nok de fleste korthår.

Enkelte strihår, er akkurat stri... Vet ikke sitt eget beste. Min øyensten druknet i en elv 9 dager siden.

Trodde den var uovervinnelig. Det trodde jeg og :(

Loset så lenge duracellen varte. Opptil 5-6 timer, og mer. Jaktidiot ? Sansynligvis....

Likevel fars yndling.Dypt savnet

Du må vurdere hvilket behov du har, og hvilket terreng du disponerer. Velg så hund, eller gjør det beste ut av hunden du har.

Veldig enkelt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt som jeg trodde ja... Strihår er nok et tryggere valg.

 

Hatt langhåret dvergdachs tidligere, da ikke til jakt altså. Artige hunder, med fantastisk personlighet. Jeg har fuglehund (IS),men har i år begynt jakte hårvilt også så drivende hund hadde vært kjekk å ha. Et eller annet sier meg at en langhåret valp hadde vært enklest å overtale den øvrige husstanden med :-)

 

Kondolerer Ruger. Jævli å miste dem.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...