Jump to content

Hva trenger en av utstyr for å lage "amerikanske" lærslirer?


Guest

Recommended Posts

Skal forsøke meg på lærarbeid (sy/lage slirer mv)...type amerikanske som er sydd langs kanten mv.

 

Er ute etter anbefaling på hva jeg minimum trenger?

 

- nåler...type og størrelse mengde?

 

- type tråd?

 

- hvordan utstyr til å merke hull...syl?, avstands "hjul"?

 

- hva kalles læret som brukes i slike slirer? og er det annet lær for belte? pistolhylster?

 

Ser for meg å handle så lite utstyr som mulig ,men finne utstyr som fungerer av god kvalitet..

 

Er helt uerfaren på lærarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha vegetabilsk garvet lær uten rårand. Rundt 3,0-4,0 mm tykt avhengig av størrelsen på kniven. Dette er samme læret som er vanlig blant salmakere.

 

Linkene under er til Skinnlåven, men Jørn Jensen www.jjensen.no kan skaffe det samme.

 

Tråd:

http://www.skinnlaaven.no/prod/LINTRaD- ... 43/NOR/NOK

Hvis du sier du skal lage knivslirer vil de antagelig påstå at du skal ha noe tynnere, men det er denne tråden som egner seg best til slirer i tykt lær med sidesøm.

Be om nåler som passer denne tråden.

 

For å forsenke sømmen:

http://www.skinnlaaven.no/prod/SYRILLE- ... 48/NOR/NOK

 

Markere avstand:

http://www.skinnlaaven.no/prod/MARKERIN ... 48/NOR/NOK

 

I tillegg trenger du kontaktlim, en flat tang, en skarp kniv med tynt blad, søylebormaskin eller mikrodrill med 1,5-1,8 mm bor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en liten hulltant for å hulle opp før søm på mine arbeid. Hullene blir litt større en en med søylebor.

Men det lar meg jobbe med hullingen i stua foran tv'n og for meg er det et bedre alternativ en syl. Jeg bruker som metallurgen har skrevet en syrille og en hjul for å markere søm avstand.

 

Det store trikset med knivslirer er jo å få formet dem slik at ikke eggen ligger an mot sømmen.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

@hassel...takk for tips

 

Har da bestillt utstyr og lær etter linkene fra Metalurgen.

 

Lær: ...ante ikke at det var så mange forskjellige typer lær...

 

Har jeg forstått riktig når fullgarvet vegetabilsk lær ikke blir "stivt"/ holder fasongen etter at det har vært bløtlagt i vann og formet?

 

Har jeg forstått riktig når vegetabilsk lær med rårand er den typen man skal ha når man ønsker ett hylster/slire som holder sin form (blir hardt etter forming)?

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått riktig når fullgarvet vegetabilsk lær ikke blir "stivt"/ holder fasongen etter at det har vært bløtlagt i vann og formet?

 

Har jeg forstått riktig når vegetabilsk lær med rårand er den typen man skal ha når man ønsker ett hylster/slire som holder sin form (blir hardt etter forming)?

 

Skal du lage klassiske pouch- eller bowietype lærslire skal du ha uten rårand.

Gjennomgarva lær vil holde fasong om du former den, men det blir ikke stivt med mindre du gjør noen spesielle grep.

På slike slirer blir rårandslær for stivt, spesielt hvis det er store forskjeller der kniven "låser".

Jeg bruker lærfett for å gjøre læret enda med mykt og elastisk for å få en slire som holder skikkelig på kniven.

 

Med tykkelsen på læret og sidesøm med lærinnlegg blir slira mer enn stiv nok.

Link to comment
Share on other sites

Har to fulltange "amerikanske" litt tunge kniver den ene med 3 1/2" den andre med ca 6" blad som ikke har slire. Den ene heter noe slik som ASH-1 og den andre Mean Street fra noe som kalles Busse.

 

Har også to revolvere som jeg tenkte som kandidater til lærhylstre...

 

Når det er sagt er jeg helt blank på lærarbeid så dette blir prøve og feile

Link to comment
Share on other sites

Har to fulltange "amerikanske" litt tunge kniver den ene med 3 1/2" den andre med ca 6" blad som ikke har slire. Den ene heter noe slik som ASH-1 og den andre Mean Street fra noe som kalles Busse.

Begge disse egner seg best i en bowietype lærslire pga. bladbredde og fingerværn i forhold til skaft.

Her trenger du ikke fukte læret i det hele tatt.

Eks:

http://sharpshootersheathsystems.com/howto.html

Link to comment
Share on other sites

Du får si i fra når du skal begynne på revolverhylstrene... jeg har gjort en del tabber andre kan lære av ;)

En annen ting jeg mener du trenger er enten en kantsjærer - eller minimum et kanehjul slik at du får brekt inn kantene på det ferdige produktet, det ser så mye penere ut da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...