Jump to content

Ønsker erfaring på storviltjakt (mest rådyr)


morlie

Recommended Posts

Heisann, gutt på 22 her som ønsker å starte med rådyrjakt, men har for liten erfaring til at jeg føler meg komfortabel med å gå alene å jakte det, hva hvis jeg skyter feil (har noen tusen skudd bak meg, både med hagle og rifle, men aldri på levende dyr).

Så det jeg egentlig lurer på er om noen som jakter rådyr trenger en tur/jaktkamerat og har noen tips og triks å lære bort, forholdsvis i oslo/akershusområdet, men jeg er fleksibel. ønsker egentlig å lære mest mulig, alt fra oppførselen til dyret, hvor det liker å ligge til vomming og etterbehandling av viltet etter det har blitt felt.

 

Mvh MarkusO

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det blir stadig vanligere med opplæringsjakt i regi av jff. Vi i Bamble Jeger og Fiskerlag har for eksempel opplæringsjakt på storvilt hver høst. Forhør deg med nærliggende foreninger. Får du ikke "napp", vil i alle fall vi ha slik opplæring høsten 2014.

Slik så invitasjonen ut før denne høsten. Vi hadde både lokale deltakere, og folk som reiste langveis :-)

http://www.njff.no/portal/page/portal/t ... d=80415854

Link to comment
Share on other sites

Bare å pange på det. Du kan begynne på stillestående dyr, og det bruker jo rådyr være ganske dyktige på:) Kan anbefale besøk i skytekino om du vil trene på "live" jaktscenarioer. Å skyte rådyr i fart kan jo være en utfordring, greit å ha hund som kan gjøre ettersøk isåfall. Om du har et pass på en vei liker jeg å skyte når rådyret er i luften i spranget, da kan det ikke endre rettning. Når dyret har landkontakt snur det på femøringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...