Jump to content

Hvilket sikte til en Blaser BBF 95 kombi ?


Kallek

Recommended Posts

Skal kjøpe Blaser BBF 95 kombi, men er itvil hvilket sikte jeg skal velge. Det jeg tenker er at børsa har så god presisjon på rifleløpet, at jeg vil ha litt forstørrelse som f.eks 1,2-5x32 eller 2-8x42. Vil ha lys. Siktet må ikke bli for tungt heller. Kan jo hurtig ta av kikkerten ved trange og korte poster i feks. Skog. Kan jo velge en kikkert med feks. 3-12x50, men synes den er for tung og klumpete på en lett kombi. Hva mener dere ?

Link to comment
Share on other sites

Har en Merkel sl2. Den er ganske lik Blaser 95 i vekt og utførelse.

Har toppet den med en Leupold VXR 1-4. Er meget godt fornøyd med denne. Synes den er smekker og lett, samt kler børsa godt. Solid og langt billigere enn tysk/østerisk.

Lysdotten fungerer fint innenfor hovedbruksomerådet som er rådyrjakt i skog med hund.

 

Skulle jeg brukt børsa mer til toppjakt, eller annen jakt der avstanden fort kan overstige 150 meter, ville jeg kanskje valgt noe høyere max forstørrig. Mener det finnes flere typer Leupold VXR.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt en Zeiss Duralyt 2-8x42 med lys. Kommer til å sette den på en Sako 75 finnlight jeg har, og flytte kikkerten fra den over på Blaseren. Det er en S&B Zenith 3-12x50 med lys. Kommer tillegg til å kjøpe en aimpoint eller liknende som jeg bruker på hagleskudd og korte/raske rifleskudd slik som Aimpoint skrev i forrige innlegg :) Som han sier, så blir børsa da komplett :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...