Jump to content

Baikal sideliggere


Mbrandt

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en rimelig sideligger - altså en Baikal. Mer spesifikt, denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5836" target="_blank"

 

MEN jeg kikket på sidene til Baikal, der hadde de jo mye gøy. Hva tror dere om http://imzcorp.com/en/company/53.html

og http://imzcorp.com/en/company/54.html"?

 

Er de to andre noe å ha? Har ikke noe særlig erfaring med slike typer hagler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er også mitt inntrykk og det passer fint for meg.

 

Men er det ingen som har erfaring med de andre typene, eller med andre hagler med utvendig hane?

Jeg kan jo se for meg at det kanskje er mer upraktisk enn hagle med innvendig hane, da det er lettere å sette den fast i ting, og i verste fall kanskje spenne den uten at du har tenkt det?

Link to comment
Share on other sites

Re åpne haner så hadde jeg i min ungdom en belger av ukjent merke og middels kvalitet i 12/65.

Den virket helt ok, og var betydelig hendigere i mine hender enn begge de to andre haglene mine, en Rem 870 og en Dan Arms traphagle. Hanesideliggeren lå godt i hendene, og oppspenning gikk som en lek på trapbanen. Jaktet mye med den et par års tid, og har savnet en sideligger med åpne haner siden. Helst med "bar action", altså salgfjærene foran hanen isteden for bak, som bl.a. Husquarna brukte. Akkkurat det er bare nostalgisk, men at åpne haner er noen sikkerhetsrissiko kjøper jeg ikke. Om du skulle være så uheldig å spenne opp hanen gjennom et kratt eller whatnot, så går ikke skuddet om den glipper fra "nesten helt spent". De har innebyggget sikring som krever at avtrekkeren må være innklemt gjennom hanefallet for at hanen skal nå tennåla. Såkalt rebounding hammer på nynorsk. Har håndtert mange hanehagler, både enkelt og dobbeltløpere, og har aldri sett noen uten denne funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

har hatt ij 58,senere ij43. disse ble solgt selvom jeg var fornøyd med begge.... var vel det at jeg ville prøve litt "finere" børser..:oops: . i april i år ble det til at jeg kjøpte meg ei mp43 i 12/70 i gjen.magne landrø sa seg villige til å finne ei med fin valnøtt til meg. børsa jeg fikk var faktisk pen i stokken og ikke tung/hard å åpne. har skutt noen ender med denne i høst og den virker like drifts sikker, solid/"forseg gjort" som dei eg hadde på 80 tallet.fast 1/2 og 1/1 boring i 12/70 er perfekt på litt hold på hard skutte ender i periskop dybde. hanebørsene deres har jeg ingen peiling på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar, setter pris på erfaring fra folk som har brukt lignende før!

 

Angående sikkerheten, så var det bare en påstand jeg slang ut i forhåpning om å få noen svar fra noen. Men det var meget opplysende info angående den innebygde sikringen som du nevnte.

 

Takk for tips angående Magne Landrø, visste ikke at han også hadde baikal!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...