Jump to content

Nytt avtrekk Mauser: M98K eller M98FN?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Sitter her og skal bestille ett nytt avtrekk fra USA for en kompis, Timney featherweight. Han har pr idag ett Bold avtrekk som er defekt. Noen som vet om kvaliteten på Timney er like bra eller bedre enn Bold??

 

MEN, jeg ser Timney opererer med M98FN og M98K på avtrekkene. Hvordan beng finner jeg ut av om han har en M98K eller M98FN? Det er en mauser 98 av typen VZ-24 tror jeg??

Link to comment
Share on other sites

Låskassa du beskriver er av type M98K (eller vanlig militær versjon)

Med FN M98 menes det vanligvis i slik sammenheng sivilversjon, uten tommelutsparing for klipslading, eller med hel venstreside om du vil. Har selv ei prosjekt-rifle bygget på M98 /VZ24 (produsert i sin tid av Brno), og på den monterte jeg et Timney-avtrekk av vanlig M98K-typen. (Kaliberet er .375/338)

Den andre prosjekt-rifla jeg har, er bygd på en FN M98 sivil låskasse. Den satt opprinnelig i ei eldre Husqvarna-rifle. På den monterte jeg den andre typen Timney avtrekk som du nevnte. (Kaliberet er 6,5-06)

Etter min smak og mine forventninger fungerer begge avtrekk utmerket. Det gjør riflene også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...