Jump to content

Innjaging av 5år gammel dachs


olsenbanden

Recommended Posts

Har ”tilgang på" en langhåret dachs som jeg kunne tenkte meg å forsøke på jakt (rådyr, rev, hare). Hunden har ikke blitt brukt til noen form for jakt tidligere, men etter hva eier forteller jager han vilt og jeg selv sett han jage en hare en gang.

 

Hunden er ikke lydig og har ikke gjennomgått noen form lydhetstrening. Som mange dachser er han også relativt egenrådig. Det skal også nevnes at han er vant til å løpe mye alene i terrenget der han "bor" . Han slippes ut om mårran og kommer gjerne igjen etter noen timer og gjør stort sett som han vil.

 

Er det en dødfødt ide å tenke at jeg skal kunne trene han som jakthund nå som han er så gammel? Om ikke hvordan går jeg frem for å får han til å skjønne hva det går i? Og hvor mye mer krevende er det å lære opp en voksen hund kontra en valp?

Link to comment
Share on other sites

Du får aldri trent opp en dachs til noe som helst, uten at den selv innhar instinkter som tilsier at den kan utføre ønsket adferd( feks. jakt)

 

Det er svært skjeldent at langhåret dachs viser jaktlige tendenser, men nå har du sett det selv og da synes jeg du skal kjøre på !

 

Punkt 1. kjøp garmin astro.

 

Punkt 2. skaff det et sted å jakte

 

Punkt 3. slipp dachsen der du mener det er en mulighet for rådyr/hare.

 

Punkt 4. det er mulig du må plukke opp denne egenrådige skapningen et godt stykke unna der du slapp, men det er ganske normalt når vi snakker dachs.

 

Punkt 5. Ha god tolmodighet.

 

Punkt 6. Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Det skal også nevnes at han er vant til å løpe mye alene i terrenget der han "bor" . Han slippes ut om mårran og kommer gjerne igjen etter noen timer og gjør stort sett som han vil.

Ikke forvent noe godt samarbeid og kontakt med hundefører i skogen med dette utgangspunktet, men skaff deg Garmin Astro og slipp bikkja i skauen, så kan det jo bli en brukandes jakthund likevel. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja godt samarbeid har jeg alt innsett at blir trøblete/umulig. Ser poenget med å skaffe Astro, men syntes jeg det er en litt drøy investering før jeg veit om bikkja funker godt nok. Kunne det kanskje vært en mulighet å forsøke å ha han i langline for å se hvordan hvordan han tar i vei? Noen andre ting jeg kunne forsøke?

Link to comment
Share on other sites

tviler på at hundeføreren får så mange skuddsjangser...

Kanskje ikke sikkert det har blitt flere skuddsjanser uten line med bare en jeger heller...

 

Her inne er det nok mange erfarne til å gi tips, men har det vært meg og den skulle kun brukes til hjortevilt(rådyr/hjort) så hadde jeg gjort akkurat som du selv foreslår - følg opp og tren i lang line på bare det den skal brukes til og gi den belønning deretter. Får du fine loser i bånd er det jo helt fint - og dyra turer gjerne minst like bra som løs på drevet. Og ikke mindre skuddsjanser og "losfølelse" for en ekstra postjeger heller av den grunn :). Men til harejakt og rev ville jeg ha prøvd som andre forslag her... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...