Jump to content

Noen som har vært i Sølvverksskogen ved Kongsberg iår?


holmvaag

Recommended Posts

Ut ifra tittelen, hva kan dere fortelle om bestanden i området der? tenkte å ta med dama på jakt der før julestria begynner for alvor! blir vell hovedsaklig å jakte etter orrfugl og tiur.

 

så da lurer jeg bare på om noen av dere har vært der og hva dere kan fortelle om sett fugl:)

Link to comment
Share on other sites

ja fikk ikke skutt noe om du trodde det, var for tett skog for å få skutt på orrfuglene og harene så jeg på rundt 60-70m. men morro å se liv i skogen! ;) men var en flokk på 10 ravner som jeg hadde svært lyst å komme innpå, men det er ikke bare bare å snike seg innpå ravn med hagle! tenker å dra tilbake en gang med lokkefløyte å prøve å se om man ikke kan få has på noen.

Link to comment
Share on other sites

Gikk en formiddagstur idag i den østlige delen av Sølvverket . Vind og vakkert vær.

Ikke noe snø enda.

normal_DSC_0439.jpg

Først en fin stand på orrhane som satt i le for vinden, kom seg avgårde bak ett par tre som akkurat dekket den for skudd.

Neste var en orrhøne som trykket godt, og berget seg rett mot sola for skytteren. Sløste bort to patroner der.

Da jeg gikk inn på situasjonen støkket jeg en orrhane.

På disse standene sjekket jeg trærne rundt med kikkerten for om mulig fuglen satt oppe. Rifle i sekken. Bikkja står like greit på slikt.

Den tredje standen droppet jeg å sjekke med kikkert. På 30m hold slapp tiuren seg ut og vinket hastig farvel. Den hadde jeg nok kunne spottet med kikkert..

Så ble det et par stander med støkk langt ute, kom ikke nær til å se.

Siste standen var orrhane på bakken, død og kald, antagelig tatt av rovfugl, bare hodet var pillet rent.

normal_DSC_0440.jpg

 

Nå er det kontor-pult og kaffe, snart helg og nye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...