Jump to content

Kulevalg til Fair combi 12/222.


xc70

Recommended Posts

Hei. :D Har en kompis som sliter med presisjonen på sin Fair combi cal 12/222. Har målt stigningen til 1:16. Så tunge kuler er vel ikke aktuelt. Har prøvd forskjellige i 55gr, men dem er kanskje i tyngste laget med denne stigninga? Beste til nå er vel med s&b 45gr. Han er klar over at han må vente en stund mellom skuddene slik at det ikke blir varmegang. Så det er ikke det som er problemet.

 

Er det noen som har gode ladninger og kulevalg til denne combien eller andre erfaringer med 1:16 stigning ? Aller helst helmantelkuler (fmj). :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1:14 stigning i min .222rem og den stabiliserer SAKO sine Speedhead 105g i 50grs.

Har hørt om flere som får stabilisert disse kulene.

Kan jo være verdt et forsøk.

 

Er forøvrig meget gode matviltkuler som flyr godt helt ut til 300 meter :)

 

edit: se i tabeller for ladedata. MIN (må presiseres) ladning er N130: 21,5grs med 52,1mm COAL. Denne flyr med 970 m/s

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om det er lette kuler med flat base som gjelder. Sako sin Speedhead bør kunne gå godt, som nevnt over. Denne er styggvanskelig å få tak i. Forrige gang fikk jeg butikkeieren til å ringe Schou, men nope. De hadde vel knapt hørt om den. Står i katalogen, men... Jeg har handlet hos Kaliber.cc i Finnmark (over nett). Tomt der og, sist jeg hørte. La inn bestilling for neste forsendelse, men det er lenge siden nå. Ikke hørt noe, så jeg titter litt rundt omkring selv! Mulig svenskene har noe slik? Vet ikke om de sender over grensa.

 

Ellers har du jo nevnt S&B selv. Hvor god den er til fugl som skal spises, vet jeg ikke.

 

Sierra har en 53 grs match fb. Kan gå den og. Egner seg neppe til fugl da den har hulspiss. Kan bli stygt ved treff i bein.

 

Jeg har igjen noen Sakokuler, og de lader jeg til ca 800 m/s med 13,8 grs N-110 og col på 53,2 mm. Dette er en snill ladning. Bruker lyddemper, og det funker godt sammen med den. Smeller lite i demperen da. Tror jeg tømte i 14 grs krutt sist. Har jevnt over samlinger fra 8 - 18 mm med denne kula, som krabber gjennom røret på ei snerten Brno Fox med 51 cm løp. Den lave hastigheten er en fordel på fugl. Mindre sjanse for stygt slakt da. I teorien. Synd jeg har så få kuler, for jeg tør nesten ikke leke med børsa på skytebanen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...