Jump to content

Et lite program for statistikk/grafer av logg


SchrodingersElg

Recommended Posts

-->Python script for statistikk og grafer<--

 

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg noterer ihvertfall alle resultater på "vanlig" pistolskive. Hver gang jeg lapper fører jeg summen inn i en loggbok. Disse går så videre inn i et lite script jeg har laget, slik at jeg kan få et inntrykk av hvordan jeg har skutt. Ved å føre inn alle datene hver gang ser jeg også hvordan jeg bedrer meg over tid. Det slo meg plutselig at kanskje dette er noe andre gjør også, og at noen kanskje kan ha nytte av mitt lille script. Jeg tilbyr derfor dette til dere. Kanskje kan det spare dere noen minutter i excel eller lignende.

 

Det fungerer slik at man lager et tekstdokument og kaller dette "score.txt". I dette skriver man resultatene av seriene i kronologisk rekkefølge, ett per linje. Man kan føre dagens resultater eller alle noensinne i samme fil, alt etter ønske. Jo flere man har, jo bedre statistisk grunnlag.

IpCcXcI.png

 

Deretter kjører man scriptet plot_log_v1.py. Denne filen og tekstdokumentet "score.txt" må være i samme mappe. Da får man opp noe slik som dette(tilfeldige data brukt som illustrasjon her).

yIxRUj5.png

 

I tillegg til vinduet genereres en bildefil. Denne har filnavn sum_graph_[dato og tid filen er generert]. Denne billedfilen inneholder grafene og ser noe sånt som slik ut(igjen tilfeldige data)

oHDnZjU.png

 

Linear regression er et forsøk på å tilpasse en rett linje til resultatene. Stigningstallet(gradient) til denne rette linjen blir da en tallverdi på hvor mye man forbedrer seg fra serie til serie. Denne vil vel i de fleste tilfeller være et lavt positivt tall. Hvis den er negativ betyr det at man skyter dårligere og dårligere. Denne er lite verd hvis man bare fyller inn dagens runde på banen, men hvis man fører inn alle resultater over lang tid vil den gi et godt bilde av fremgangen.

 

Jeg har prøvd å lage dette så enkelt som mulig, men helt perfekt er det ikke. Jeg gjorde dette først kun til eget bruk, så da var det naturlig å skrive det i python. Da jeg bestemte meg for å dele det tenkte jeg at det var raskere å bare konvertere python til exe enn å "oversette" det til c++ eller java eller noe. Det burde vært enkelt, men desverre fikk jeg noen problemer med noe libraries som ikke ble funnet og en masse annet rot, enden på visa var at jeg satt en stund uten å lykkes. Da jeg gav opp var jeg dritt lei, så nå bare putter jeg python scriptet her. Har man python og numpy er det ingen sak, bare å dobbeltklikke i windows. Har man ikke python foreslår jeg å laste ned portable python, det krever ingen installasjon og inneholder en masse nyttige pakker slik som numpy, scitools og pygame.

tl;dr: Det er mulig jeg gjør et forsøk til på å gjøre om til exe, eller kanskje oversette, eller kanskje noen andre gidder. Hvis ikke trenger man python.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...