Jump to content

Utfordring: Kombinert jakt- og langholdssikte til under 10k


TxH

Recommended Posts

Er på utkikk etter et nytt sikte som kan kombineres til jakt og langhold til under 10.000. Dette siktet må fylle følgende kriterier: FFP, Mil-mil, åpne target turrets (gjerne låsbare), opplyst retikkel, minimum 10-12ggr maks forstørring, minst 4ggr på laveste pga. jaktbruk, og ikke større objektiv enn 50 (56 kan gå til nød). 30mm rør er en fordel også.

 

Kan nevne at jeg har så langt sett litt på Vortex Viper PST 4-16x50 FFP, og synes denne ser kurant ut, men synes liksom ikke jeg får noe fullgode svar på kvalitet på mekanikk (repeterbar), bruk av EBR-retikkelet på jakt osv. så er veldig interessert i erfaringer rundt dette hvis noen har det!

 

Andre kikkerter er også selvfølgelig av interesse, så kom gjerne med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Tolker det da som at du har denne selv? :smile: Hvordan vil du beskrive klikkene på tårnene ift. om det er stor sjangs for at de rører på seg når du f.eks. gnisser mot sekken osv? Er de såpass harde at det ikke er stor sjangs for det?

 

Hvordan er belysningen i dårlig lys samt dagslys? :smile:

Link to comment
Share on other sites

har hatt 6-24 FFP mrad og 4-16 SFP mrad.

 

Begge er solgt fordi jeg er en dust :lol:

 

Tårnene er solide på klikkene, men inn og ut av Eberlestocken så kan de ta noen klikk, derfor tapet jeg sidetårnet.

 

Lyset går fra 1-10. På 6 er det nesten usynlig selv i mørket. De laveste hakkene er til bruk med nattoptikk.

 

Min 6-24 var ikke noe å bruke i skumring. 4-16 derimot holdt hele natta på gåsejakt, side og side med en zeiss 6-24x50 var zeissn helt klart bedre :roll: men Viper PSTn løsnet skudd hele natta (nordnorge i august, ikke helt mørkt, men ganske).

 

Jeg tror kanskje Trijicon har en model som kan matche Vortexn, men helt ærlig tror jeg ikke du finner noe du blir mer fornøyd med.

 

Tårn og retrikkel matcher, til 2ertallet i retrikklet er det samme som 2ertallet på tårnet. 20 klikk. 20cm. Bæng.

Strekene er tynne og lett å lese korreksjoner nøyaktig, eller til holdover.

 

Jeg stillte aldri på vind, sidehold med retrikklet var enklere.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan droppe FFP er nye Sightron 2.5-17.5 56 et godt alternativ til akkurat 10 lapper. Har selv fått denne nå nettopp, og på meg virker den veldig ok til prisen. Har dessverre ikke fått skutt med den enda, men det lille jeg har testet så er jeg godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

veldig fornøyd med denne, men den ble litt stor, klumpete og for stor forstørrelse i hjorteskogen, så det ble en trijicon 1x4x24 med stolpe i tillegg.

 

Hadde egentlig tenkt å bruke leupold QR montasjer, men leupold garanterer presisjon på en halv tomme på 90 meter, og på 300 hundre meter er det nesten fire centimeter,

og når en driver skarvejakt ut til 300 meter så ble det EAW svingmontasjer i tillegg.

 

Dette ble DYRT, men det funker... Var på hjortejakt idag, gikk drev og hadde kolle og kalv på under 10 meters hold, hold igjen skuddet da kalven var nede i bregnene, men det er topp med 1x4x24 når en kan ha begge øynene åpne og ha fullt sidesyn, slik at en ikke risikerer å skyte kolla fra kalven.

Link to comment
Share on other sites

Til TS,

 

Både Weaver og Bushnell har sikter i samme prisklasse som den du nevner med de samme kvalitetene.

 

Spesielt Elite serien til Bushnell er veldig gode optisk sett og er ett hett tips. Tacticalene koster omtrent 10k og har 34mm rør.

 

IOR 2,5-10x42 er nok kanskje den beste egnede til jaktbruk av de vanslig tilgjengelige her hjemme. På tross av å være ganske trang synsfeltmessig sammenlignet med andre 2,5-10'r er den veldig mye bedre enn alle 4-16 eller 6-24 utgaver uansett merke.

 

Selv ville jeg bare valgt en vanlig Zeiss 2,5-10 med tårn og vært ferdig med det. Duger i hvert fall til 4-500m på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...