Jump to content

Tips til ryddig og lettvinn måte å holde oversikt?


cmi

Recommended Posts

Det er noe al av slike lister jeg har hatt nå, men jeg har jo ikke slike lister over alle typene jeg har, derfor jeg spurte, ikke akkurat lett og tegne disse selv heller får og få det riktig, noen hylser skiller det jo fint lite på stemplene

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at andre skal lage slike lister og gi dem til deg? For noen må jo lage dem så hvorfor ikke du?

Jeg vet at enkelte scanner bunnen med korreturlakk i merkingen. Selv avfotograferer jeg merkingen med microskopkamera skriver bildet ut og legger det i ei plastmappe og tegner av. Krymper så tegningen til den passer på lista.

 

Slik:

DSC03348_zpsb7d4f55e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvordan andre skal få laget lister over merkinger jeg har, det jeg spør om er tips til hvordan jeg kan få en ryddig oversikt over stemplinger jeg har... Hittil har jeg skrevet det jeg har på ark, men det er vanskelig og få frem små detalje forskjeller...

 

Det du gjør så jo veldig ryddig og greit ut, hva koster slikt kamera?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for noen kaliber bare brukt excell. Dette passer best der bunnmerking bare består av tall og bokstaver, slik at man bare skriver bunnmerkingen rett inn i excell. F.eks så samler jeg forskjellige lotnr på NM60og på Tyske 7.92, og har en egne tabeller for disse.

 

Dersom du ønsker å fotografere eller scanne bunnstempel, kan det være greit å bruke kritt for å markere stemplingen bedre, kritt etterlater heller ingen varige merker på patronene.

Link to comment
Share on other sites

Kan svare på den jeg. Har brukt veldig mye kritt for fotografering, kan være litt vanskelig å få alt til å henge på plass men det går som regel bra nok. Grunne/skjeive merkinger er vanskelig.

Kritt gir meget god kontrast på scann og bilder. Korrekturlakk sitter bedre men det er mer arbeid å rense igjen m.m.

 

Her et døme med kritt:

 

DSC03973_zps1842777e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...