Jump to content

Bondeøks ?


Enyafa

Recommended Posts

Ingen stempler eller merket av noe slag, den hvite firkanten er et eller annet som har kommet der med tidens tann.

 

Skal være noe info om denne typen i "Norske våpenøkser" av Per Terje Nordheim 1975. Har bestilt denne boken, men akkurat nå vet/tror ikke mer enn at dette kan være en bondeøks fra 1600/1700 tallet.

Skaffet tror jeg opprinnelig har vært mellom 100-120 cm, det er kortet ned (fra gammelt av) til ca 52 cm. Det kom vel en lov på 1700 tallet der folk skulle bli dømt for drap og skaftene ble laget lange slik at de kunne brukes som "spaser stokk" siden de ble tatt med over alt?

Link to comment
Share on other sites

Synes det ligner på en Vikingøks jeg. De brukte økser med samme form. Av bildet undrer jeg også på, om øksen er ennå eldre. Er det stål/jern i øksen? Synes det minner om bronsje. I så tilfelle, er den mye eldre. Bronsjealderen.

 

Få du ikke relevant svar her , så ta den med til et museum. De kan sikkert svare.

Link to comment
Share on other sites

Etter en tur i biblioteket fant jeg bilder av noen med samme fasong.

De var alle fra rundt sekstenhundre-og-brødmangel.

Uten noen form for merking er det jo umulig å fastslå geografisk opphav.

Eneste måtte være et museum med en eller annen øksenerd. Eller NVS.

Eventuelt må det en metallurg til for å få informasjon ut av selve metallet, men det er kanskje å dra skattejakta litt langt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...