Jump to content

Hvilken hund til hvilket terreng?!


Hers

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lyst å skaffe meg hund til rådyrjakt, men skal bruke litt tid på å finne ut hvilken hund jeg skal gå for, inget hastverk, da jeg kjenner flere som har hund og vi jakter sammen. de har dachs og de fungerer veldig bra der vi jakter(østfold).

 

Har tittet rundt og mange skriver om å velge hund til terrenget og str på terrenget, lostid fart etc

Er det noen som kan utdype dette og evt hvilke raser til hvilket terreng /str, lostid, fart osv osv?! Hvis det er noen svar på det da

Link to comment
Share on other sites

Det er praktisk med en hund som man får inn etter noen timer,og ikke jager dyra pokker i vold..Har du i tillegg en tett Rådyrbestand,vil en eller annen Basset kanskje funke..Jeg er avhengig av et bra søk for å få los,samt setter pris på los som varer mer enn 20min,så blir neppe mer basset på meg,selv om mange er veldig mye bedre enn min..Men tror nok generelt at søket er mye større hos Drever,og det er viktigst for in del.Blir ikke mye loser på en skopusser..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen generelle oppfatninger og det finnes unntak på individnivå.

Generelt og sikkert med noen unntak er Beaglen klart raskest av de kortbeinte. Det finnes Drevere som tar ut det de har inne av fart og det finnes Beagler som tar livet med ro. Kritikere vil si at Beagle holder (alt) for høy fart på rådyr og det er jeg tildels enig i etter tjue år med beagle. Det er en generell oppfatning om at rådyra ringer finere for ei treig lita bikkje som lusker seg rundt blåbærbuskene. Denne oppfatninga er nok generelt også riktig. Men det er mange faktorer som spiller inn mht om et rådyr vil ringe. Farta på bikkja er en faktor. Målbruk og losføring , terrengets beskaffenhet, om dyra blir støkt av mennesker under losen, om de blir jagd på ofte er andre faktorer. En av beaglens fordeler er at den har langt bedre fremkommelighet enn de andre kortbeinte, feks snøføre og generelt mye undervegetasjon. Farta er også en fordel under søk, opptak og retur. Det blir mer effektivt en ei treig bikkje som tripper av sted på foten eller på retur nå den legger av.

 

Til rein rådyrjakt er nok Dreveren et minst like godt valg som Beagle. De har ofte meget god jaktlyst, har tett og fint mål og ei fornuftig fart mtp at losene skal ringe.

Det finnes mange gode Dascher og det er mye bra med dem. Problemet ift de to nevnte er nok at det går noe seint i tett undervegetasjon og på snøføre. En ting er losen, men de skal gjerne hjem igjen også når de har gitt seg.

 

Bassetene virker spennende, men jeg kjenner for lite til dem utover at de få jeg har hørt har hatt imponerende mål.

 

Jeg stusser veldig på de som kategorisk hevder at rase A jager to timer, rase B jager tre timer osv. Det er ikke hold for å si noe om det. Når det er sagt tror jeg nok at Drever i snitt har de lengste lostidene på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...