Jump to content

Valg av kikkert under kroner 5000,-


Sveikaas

Recommended Posts

Jeg må ha en ny kikkert på rifla men er ikke den ivrigste jegeren, jakter litt rådyr, storfugl og skal prøve meg litt på villsvin tenkte jeg. Men det blir ikke mange turene i løpet av sesongen. Når jeg leser her inne snakkes det mest om dyre kikkerter og disse faller litt utenfor hva jeg synes jeg kan legge i en kikkert. Finnes det ok kikkerter til under kr 5000? Og kan noe eventuelt anbefales en ok kikkert til mitt bruk?

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du skulle hatt et sikte med bredt synsfelt for raske skudd i skogkanten (feks rådyr), med høy forstørrelse (til fugl) og som er god i skumring (til villsvin).

 

Ikke lett å finne noe som oppfyller disse kravene til under 5 000,-, men det finnes jo noen som har litt av alt. Tror jeg ville sett etter et brukbart sikte i ca 2,5-10x50. Sjekk feks Nikon MCE 2,5-10x56. Litt stort og tungt, men tror nok dette er bra sikte for penga. Dessverre en drøy femhundrelapp over budsjett, men...

 

Ellers skulle det ikke være umulig å finne et brukbart europeisk ett til omkring samme pris. Zeiss Classic 2,5-10x50 feks, kan være noe som passer det meste. Har et slikt selv og er svært så fornøyd. Det står ellers et eldre Zeiss Diavari Z T* 2,5-10x48 på Finn.no. Hendig og fint sikte, men nokså gammelt, mellom 15 og 20 år, vil jeg tro. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45240157

 

Ellers er det også et fint Meoptasikte på Finn.no, en Artemis 2100 3-12x50 som ligger akkurat på 5 000,-: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45050785

Link to comment
Share on other sites

Ligger en pent brukt Kahles Helia C, 2.5-10 x 50 på Finn til 6000,-. Det er mye kikkert for pengene spør du meg.Gjør et forsøk på å prute den ned en tusing! Ellers så jeg at det lå ute en Schmidt&Bender Klassik til 3500kr her om dagen, men den forsvant fort...Anbefaler å forsøke å snappe opp et slikt tilbud i stedet for å kjøpe ny Nikon eller annet billigmerke.

Link to comment
Share on other sites

Drit og dra... Denne ringte jeg på fire ganger, sendte sms og epost på, for den skulle jeg ha. Ingen svar. Fikk akkurat telefon nå, for han hadde sett jeg hadde ringt, og han solgte den for fem minutter siden... Fyren kunne da vel for fanken sjekke sms'en først da!

 

Så den er nok ikke til salgs lenger! :?

 

For min del er jeg på leit igjen... Dritsur og grinete. Men jeg får stikke på Jakt&friluft i morgen tidlig og misse på et par godkjøp der og...

 

Uansett, ser man slike sikter, er det bare å være telefonterrorist så til de grader, og det noe skremmende kjapt. Det hjelper ofte ikke, men det nytter ikke å tenke litt først...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...