Jump to content

Bringe ladeutstyr & små våpen deler ut av USA


dartvidar

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med og bringe med seg lade, og små våpen deler ut av USA.

Jeg har kjøpt meg noen skjefter, et avtrekk, og en lade presse med utstyr. Alt det utstyret er vell offisielt restricted items i USA, som du må ha tillatelse til og bringe det ut av landet.

Jeg er i USA og vill putte det i sjekk in bagasjen min når jeg reiser hjem.

Er det noen som har erfaring med og bringe med seg utstyr som dette på fly ut av USA.

Jeg lurer på om det er noen som noen gang har blitt stoppet med dette i bagasje ut i fra USA.

Dette er jo helt vanlige ting som du får kjøpt over disk uten tillatelse i Norge, og i USA.

 

Hilsen

Tom

Link to comment
Share on other sites

Ladeutstyr er ikke noe problem,tok med 2 Hornady LnL sett i mai :D , koffertene ble sjekket, så pakk godt slik at sjekken ikke skader utstyret da pakking ikke er noe de bruker tid på. Når det gjelder våpendelene so kommer det nok an på typen deler, men avtrekk og stokker går vel bra det samme gjør de fleste kikkertsiktene.

 

NB: pass på vekta, det blir lett overvekt av ladeutstyr :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt med meg mye utstyr på fly tilbake fra USA, ladepresse, magasiner, avtrekksmekanisme, lasersikte osv.

Har ikke hatt noen problemer, men du bør være forsiktig.

 

I utgangspunktet er det ikke lov å eksportere våpendeler fra usa med en verdi over 100 dollar uten tillatelse. En del utstyr er også direkte ulovlovlig. Eksempelvis er det ikke lov å eksportere magasiner med stor kapasitet.

 

Ladeutstyr er ikke en våpendel og kan derfor fritt eksporteres. Smådeler til våpen er per definisjon våpendeler. Tilbehør som siktemontasje osv er det kanskje ikke....hvem vet med disse paranoide amerikanerne :)

 

En løsning er å sende med posten. Da blir du hvertfall ikke stående uten bagasjen når du kommer tilbake til gardermoen om det skulle være noe ulovlig...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Blir du tagen av amerikanska tullen, för brott mot federala lagar. Då skulle inte jag vilja vara i dina skor. Men då för du i varje fall kost och logi i några år framöver, betalt av amerikanska skattebetalare.

 

Du kan säkert söka dig fram till vilka delar det rör sig om om du söker på US customs hemsidor. Det är inte mycket som fortfarande är fritt att ta med. laddutrustning är en av de saker som fortfarande går fint att ta med.

Kulor, tändhattar, tryckes delar, magasin. mm. mm. har jag för mig har en övre gräns av 100$ innan det krävs export tillstånd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med de delene du skisserer burde du ikke få noen problemer. Selv har jeg tatt med meg ladepresse, dier og kuler og ammo ut av usa. Skal du reise gjennom Nederland kan det lønne seg å kontakte sikkerhetsavdelingen på flyplassen og få et skjema for eventuell ammunisjon og slikt. Ser også svært fint ut for de amrikanske kontrollørene.

Ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Med de delene du skisserer burde du ikke få noen problemer. Selv har jeg tatt med meg ladepresse, dier og kuler og ammo ut av usa. Skal du reise gjennom Nederland kan det lønne seg å kontakte sikkerhetsavdelingen på flyplassen og få et skjema for eventuell ammunisjon og slikt. Ser også svært fint ut for de amrikanske kontrollørene.

Ingen problemer.

 

 

Men ikke lovlig.

 

ladepresse og dier er ok. Kuler og ammo kreves det eksportlisens for.

Og hvis du med vanlig turistvisum og ikke noe mer, har kjøpt ammo i USA har du i tillegg brutt føderale våpenlover.

 

HVIS man blir stoppet av de rette personene med varer med restriksjoner på vei ut av USA, kan du bli hardt straffet. Worstcase er vel bot på noen hundretusen, pluss noen år i fengsel i USA før du deportert og erklært PNG. Er du mer "heldig" slipper du kanskje med å bli PNGet...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har sjekket ut reglene.

Den 100$ grensen som folk snakker om, gjelder for våpen deler og ikke for amunisjons deler som hylser etc.

Den 100$ grensen gjelder ikke hvis du bringer med deg deler i bagasjen selv.

For og bruke den 100$ grensen, så må du hvere registrert hos DDTC, og du må betale 1700$ i avgift pr år, det er derfor så mange firmaer i USA ikke exporterer for de vill ikke betale denne avgiften.

Lade utstyr og hylser + kuler + våpen deler er regulert, det er ikke fritt og ta ut av USA.

Det er ikke US Custom som behandler disse sakene, så de bryr seg ikke så mye. Du finner ingen info på US custom sider. Du må inn på US goverments web sider.

For hylser etc så trenger du en export tilatelse klasse III ITAR.

Jeg har sendt mange pakker i fra USA med hylser og lade utstyr + våpen deler, det har gått veldig greit, men det var veldig dyrt. Alle pakker i fra USA blir nå sendt med fly, så det har blitt ganske dyrt.

Jeg har også tatt med Ladepresser og lade utstyr pluss hylser hjem i fra USA uten noen problemer.

Min bagajse har blitt stoppet i sikkerhets kontrollen for inspeksjon, men allt gikk igjennom uten noen problemer. Så det ser ut som detter er en regel som de ikke bryr seg så mye om.

Min bagajse som ble stoppet inneholdt nytt avtrekk til min pistol, 3 skjefter, sikte, pistol hylser, Lade presse med alt utstyr.

Jeg skal til USA igjenn rundt nytt år, da skal jeg shoppe mere.

Link to comment
Share on other sites

Men ikke lovlig.

 

ladepresse og dier er ok. Kuler og ammo kreves det eksportlisens for.

Og hvis du med vanlig turistvisum og ikke noe mer, har kjøpt ammo i USA har du i tillegg brutt føderale våpenlover.

 

HVIS man blir stoppet av de rette personene med varer med restriksjoner på vei ut av USA, kan du bli hardt straffet. Worstcase er vel bot på noen hundretusen, pluss noen år i fengsel i USA før du deportert og erklært PNG. Er du mer "heldig" slipper du kanskje med å bli PNGet...

 

Meget mulig du har rett. Jeg hadde en (slags transit) tillatelse fra Nederlandske myndigheter som jeg brukte. Sikkert ikke riktig ift Amrikanske myndigheter dog..

Har du riktige oppskriften dersom man feks skal på jakt med rifle i USA?

 

edit( trdfgleif)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foreign Export

Many of our items are classified as Gun Parts. There are strictly enforced rules that go along with these parts.

 

A Gun Part is “any item necessary to the operation of a weapon”. Many parts fall within this category, such as triggers, magazines, grips and barrels.

 

Current Regulations require An Export License for all Gun Part orders exceeding $100 (U.S.) WE CAN NOT SHIP any orders over $100 U.S for gun parts. Items such as holsters, slings, clothing, backpacks, hearing protection, gun cases, books and videos are not considered gun parts and may be shipped to you.

 

Bullet heads, ammunition cases, night vision, barrels and military reticle scopes may not be shipped outside the USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...