Jump to content

Åtejaktens kunst - Åtevarsleren


Griseflax

Recommended Posts

Hei! Er ny på forumet her, og håper jeg har plassert tråden i riktig kategori.

 

Som tittelen sier handler denne tråden om åtejakt på rev. Åtejakt på rev er en svært effektiv jaktform på rev, men medbringer at man kanskje må sitte oppe mange timer. Alikavel, med dagens teknologi, kan man spare seg for mye.

 

Problemstillingen:

Det har seg til at jeg har ei jaktbu uten tilgang på strøm. Hadde vært fantastisk med en åtevarsler på åta, som er av nogen lunde kvalitet (burde tåle litt kulde). Den må gå på batteri selvfølgelig, og jeg skal ha en man kan koble ørepropper i. Mottakeren må gå på batteri den også, selvsagt.

Noen som har noen gode tips til varsler som oppfyller overnevnte kriterier?

Takker for svar! :smile:

 

- Griseflax

Link to comment
Share on other sites

Murs alert. Går på 6 stk aa batterier, sender på vhf (jaktradio) Brukt i flere sesonger, fungerer kjempebra. Bruker ca 2 sett batterier i sesongen, selv med mye fugl på åte på dagtid- mye varsling!! Koster rundt 1000-1500 kr fra usa. Rekkevidde på flere km for de som har behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Driveway patrol 190kr på ebay.

 

Åpne og lodd på 3.5mm jack utgang istede for høytaler, evt få en handy nabo til å gjøre det.

Kjøp ørepropper med volumkontroll, 80kr på clasohlson.

 

Billigste ever! Fungerer fint. ca 300m rekkevidde.

Tviler ikke på at denne duger, men må nevne at det kan bli 20-30 spek på åteplassen om vinteren ;)

Hadde sikkert funka å lodde, men hadde jo vært lettvint med ferdigmekka produkt, må da finnes det??

Link to comment
Share on other sites

Chamberlain cwa2000 fra ebay ca. 400 kroner. Oppfyller alt bortsett fra øreplugg (kan moddes). billig drivewaypatrol har jeg dårlig erfaring med. Har prøvd 2 stk... ikke bra.

 

 

Chamberlain har rekkevidde på over 500 meter... må maskere grønn diode med sort tape eller neglelakk. Strømforsyning en som følger med må byttes ut (11 kr på ebay). Eller finn en gammel i roteboksen.

Link to comment
Share on other sites

Chamberlainen har volumkontrolll, så på laveste nivå... og litt tykk tape over høytaleren så kan det hende den blir rolig nok til formålet ditt. Elller du kan slå av lyden helt, og kun bruke lysdioden som varsling... men da får du lukket øynene. :)

 

Så den må nok moddes på samme måte som med tipset for driveway patrolen (ørepropp med volumkontroll).

Link to comment
Share on other sites

link til biltema sin sak:

http://biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Overvakingsalarm-44499/

 

Har bare brukt drivewaypatrol selv.

Drivewaypatrol MÅ moddes, for den bråker fryktelig i umodifisert tilstand. Selv under ei pute syns jeg den var i overkant.

Lodda på volumkontrolll og ørepropper på den jeg.

 

Er det enkelt å modde på så jeg får ørepropp?? Det er det viktigste av alt;ørepropp!

Dette er det eneste jeg fant med ørepropptilkobling ferdig tilstelt:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... evevarsler

Synes denne var litt dyr, menmen. Vi får se hva vi finner ut her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...