Jump to content

Kahles Helia 5 2,4-12/56i retikkeldimensjoner


vavlo

Recommended Posts

står jo på bildene som ligger på linken Dr Balder la ut det.

 

- tynne del av kors 0.25cm på 12x og 1.2cm på 2.4x.

- dot 1.2cm på 12x og 5.8cm på 2.4x

67c8e02a93.jpg

 

Står ingenting om dot'en vises som en 1.2cm svart dot når lyset er av da.

 

Leica Magnus er f.eks. litt dum sånn, for den har tynt/fint kryss, men en 1.5cm stor dot midt i også når lyset er av.

Z6i har ikke det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Swarovski har gjort helt riktig!

Leica Magnus ødelegger et fint retikkel med å ha en så stor svart dot i midten. (et sikte med 16x i topp burde forventes å kunne sikte på en klistrelapp på 200meter etter min mening!)

 

1.5cm dot'en på Leica har jo 50% større areal enn 1.2cm på Kahles da, så er jo litt bedre.

Men det hadde vært best med kun 0.25cm kors når lyset er av!

 

Swaro har gjort det riktig. Bare kors med lys av. Trenger du å finne siktepunkt lett/fort bruker du lyset. Det er skarpt nok til å funke på en lys solskinnsdag. Trenger du presisjon til å sikte på hjørnet av en klistrelapp så har du det.

 

Swaro Z6 (uten lys) har forøvrig tykkere retikkel, fordi 3mm er for tynnt på jakt uten lys.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er vi av forskjellig mening. Skal handle (universal)sikte til jakt fra øverste hylle og det eneste som foreløpig holder meg fra å kjøpe en Z6i 2,5- 15X56 er retikkelet. Greit nok at en kan "plassere" skudd på humler på 100 m ( 0,2 cm trådtykkelse v 15x), men ville klart foretrukket et retikkel der en ikke er nærmest avhengig av at lyset er slått på ved hurtige skudd eller ikke optimale lysforhold. Ikke direkte kritisk, men likevel et irritasjonsmoment som en gjerne kan være foruten når en legger ut over 20 lapper på et nytt sikte.

 

Har også sett på 3-12x56 Victoryen til Zeiss og synes den har en mye bedre retikkelløsning mhp på dimensjoner og at lysdotten ikke er større enn trådene i korset, men det frister med større zoom enn det er på denne. Denne har forøvrig trådtykkelse på 0.8 cm og dotstørrelse på 0,55 cm ved 12x.

 

Ser vel helst på lysfunksjonen som et hjelpemiddel når lyset er så dårlig at korset ikke kan defineres mot mot målet, men det er jo svært sjelden at jeg ser for meg at slike skudd trenger å avgis så jeg har faktisk begynt å vurdere Z6en i stedet. Ekstra bonus er det jo at den koster noen lapper mindre også, uten at det er avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Aktuelt alternativ. Må se om jeg ikke kan få tafset på en slik.

Kahlesen utgår forøvrig pga manglende mulighet for montering av kompensator (sjekka med Schou).

 

Noen med brukererfaring på Magnusen. Ser at dioptriinnstillingen på denne går opp til +3 hvilket ikke er noen ulempe når "gammelmannssynet" siger på.

Link to comment
Share on other sites

Har en foreløpig ubrukt Leica Magnus liggende her :roll:

Men, venter på svar på om jeg får byttet den i en med ballistisk retikkel. Hvis ikke leverer jeg den nok inn igjen.

Med ballistisk retikkel får jeg pose og sekk, med mulighet til å klikke ned noen klikk og bruke et av "holdover korsene" som tynnt siktekors på banen.

 

Optikken er meget skarp, som man forventer av en Leica. Synsfeltet stort og flott. Tårnene er meget bra med 100 presise klikk per runde, god merking, og enkel nullstilling. Syns ikke ASV er nødvendig når tårnene under dekslene er så gode.

Eneste jeg foreløpig har å utsette på optikken er at kromatisk brytning i høykontrast situasjoner (f.eks. fugl mot lys himmel) er ganske fremtredende, spesielt om du ikke har øyet perfekt sentrert. Parallakse-skalaen er ikke riktig. Skalaen starter på 50meter, men da er den parallaksefri på 80m, og på 100meter-innstillingen er den riktig på ca 150m. Ikke uvanlig, men litt merkelig og dårlig av Leica på en kikkert i denne prisklassen. Har ikke sett i den grundig i skumring, men ut kjøkkenvinduet på kveldstid var jeg ikke spesielt imponert.

 

dette bildet viser dot'en (og kromatisk brytning):

IMG_20131106_153811_zpsed58d391.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...