Jump to content

Oppbevaring av våpen, hjemme og på reise


razumny

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg har "lekt" med skyting i noen år (med "lekt" mener jeg at jeg har skutt noe sånt som 250 skudd i året, på bane, med lånt utstyr), og har kommet dithen at jeg nå vil ha mitt eget våpen. Planen er å ta jegerprøve til våren, for så å søke om våpentillatelse. (Jeg har ikke vært medlem av klubb, og oppfyller således ikke aktivitetskravet. Dessuten er tanken å anskaffe våpen til jaktbruk, og da må jeg jo uansett ha jegerprøven.)

 

Jeg har lest Våpenforskriftens kapittel 16, §§78-80 (http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 4-022.html), og tror jeg skjønner hvordan ting skal være. Tenkte allikevel å dobbeltsjekke med dere som har litt erfaring med dette.

 

Hjemme har jeg et FG-godkjent våpenskap (fulgte med kåken), der forrige eier oppbevarte sine våpen.

Når våpenet oppbevares der, må våpen og sluttstykke være adskilt?

Skal kammeret være åpent?

 

Jeg forstår det slik at man kan ha med seg våpenet på reise, forutsatt at man har det under kontinuerlig oppsyn. Våpenet kan etterlates uten oppsyn dersom man tar med vital del; og jeg regner da med at det er tilstrekkelig med sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Våpene kan være komplett inne i et fg godkjent våpenskap.

Du spør om kammeret må være åpent, nei det trenger det ikkje, men på alle mine våpen så står kammeret i åpenposisjon, veldig lett å se at våpenet er tomt til envertid.

 

Ja du kan også ta med deg våpen til utlandet, men det må du søke om evt til det landet du skal ha med deg våpen til.

 

Lykke til med jegerprøven :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...