Jump to content

Hvordan lage hubro selv?


johnandrejacobsen

Recommended Posts

Jeg lagde en med kjerne av skumgummimadrass. Rundt dette rullet jeg et brunt setetrekk fra en -83 modell ascona. Dårlig å lime det sammen, så jeg satte på noen strips i sømmen på ryggen. Sømmen burde sikkert vært på siden, dvs under en av vingene. Tegnet på striper/spragler med svart sprittusj og sprayet en hvit flekk i brystet med sprayboks. Billakk, tror jeg. Øynene lagde jeg av oransj plastpose med tusjede pupiller. Så limte jeg på vingene fra ei stokkand-hun og "ører" av andestjert. Til slutt limte jeg på flere andefjær rundt forbi på kroppen. Jeg brukte limpistol til all liming.

 

Denne var stygg som Gamle-Erik men lokka inn kråke og ravn.

 

Det er ikke så nøye hvordan den ser ut. Silluet/kroppsform og øyne er det viktigste. Og unngå blanke overflater. De fleste kråker har sikkert aldri sett en levende hubro alikevel.

 

Nå har jeg gått over til ei batteridrevet ugle fra jaktfall. Den fungerer bra, men forskjellen fra den hjemmelagde var mindre enn jeg hadde trodd. Denne er foresten også pyntet med andefjær. De har den ikke i nettbutikken nå.

 

Lag ei ugle og kom deg ut. Dette blir morro, og kråkesesongen er lang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skar en isoporplate i fire deler, limte disse sammen og skar til form med samekniv. Deretter lakket jeg med brun lakk, litt sort innimellom og stakk inn fjær til ører. Brukte et gammelt reflekshalsbånd (gult) til hund som øyne. Har skutt en del kråker og noen ravn for denne. Du må etterlakke litt pga slitasje, men det funker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...