Jump to content

Bytte vanlig Sako AII jevnt mot L579 Varmint=>Greit forslag?


Ravis

Recommended Posts

Jeg har en Sako L579 enkelskudds Varmint som er velholdt. Det er en liten sprekk i stokken rett bak hevarmen, men det er alt. Jeg fant en lokal bonde som har en AII som var som en fjær i hendene mine ift min Varmint, men den var IKKE pusset og jeg fant overflaterust på pipa samt litt i munningen.

 

  • Han ligger på låven og skyter rev
    Jeg går i de bratteste liene etter hjort

 

Vi har jo stikk motsatt våpen(begge er .308) ift behov, så jeg tilbydde ham å bytte jevnt, evt med et lite mellomlegg. Han får:

 

Sako Varmint enkelskuddskasse modell L579, gjenget for lyddemper

Lyddemper

Hjemmeladd ammunisjon tilpasset revejakt, hva nå enn det bør være, så lenge han trenger det. Han betaler komponentene, jeg lader og leverer.

Jeg tar all jobb med å bytte sikter og skyte inn

 

Det skal sies at hans naboer reagerer på kanondrønn sene kvelder, så lyddemperen vil ta toppen av smellen i det minste.

 

Selv vil jeg få samme kvalitetsbørse som jeg kan shine'e opp, kappe løp og gjenge for helt ny demper. For meg vil det være gull ettersom at begge knærne sliter etter operasjoner + at skulderen er operert to ganger(avkappet kragebein).

 

Alternativet mitt blir å selge og så gå for en syntetmodell av et eller annet slag.

 

Mitt spørsmål er:

Er mitt tilbud urimelig eller rimelig? Jeg ønsker overhode ikke å utnytte en bonde som straks entrer pensjonisttilværelsen, så hvis det er på sin plass med mellomlegg vil jeg sette pris på tilbakemelding om hva som er rimelig.

 

Skulle noen her ville ønske å bytte er det bare å gi lyd. Jeg er klar over at akkurat denne linjen burde vært i kammeret for bytting, men jeg håper det går greit siden temaet mitt her er å gå for en deal som er rimelig for begge oss to.

Link to comment
Share on other sites

Bonden var ikke så fristet til å bytte :trist:

 

Jeg tilbydde meg til og med å finne ut hvilket kikkertsikte han har(han ante ikke) slik at jeg kunne skaffe ham batterilokket han har mistet slik at han får lys i den igjen.

 

Fatter det ikke... Han sitter kun på låven en gang eller to i året og knaller ned en rev eller to. Her kan han få demper(bra for ørene, bra for buskapen, bra for naboene), rekylkappe(som hans egen ikke har) samt litt ekstra presisjon som følge av Varmint løp og hjemmeladd ammo tilpasset revejakta.

 

Argh! Jeg kan jo by ham penger i mellom i tillegg, men alt har en tangalinje. Dessuten, er en bonde på over 60 egentlig interessert i penger? De pleier å sitte såpass godt i det uansett.

 

Nei, jeg er rådløs. Ser ut som om jeg må selge min egen til spottpris, gi faen og kjøpe meg ny Tikka T3 og få det som jeg vil. Hrmpf.. :evil:

 

Det er jo FORNUFTIG å bytte for svingede! Kanskje jeg kan tilby ham indrefilet av hjort? Gudene vet.

 

Edit:

Hvor mye bør jeg evt foreslå mellomlegg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bytteforslaget ditt virker rimelig...

 

Men. Det kan jo være så enkelt som at karen egentlig ikke vil kvitte seg med sin, selv om dealen definitivt går i hans favør. Har våpen jeg "aldri" ville kvitte meg med selv, så det kan jo være så enkelt :-)

 

Du kan jo spørre om det er det som er greia...?!

Link to comment
Share on other sites

Her må du bare gi opp!

 

Eldre folk og våpen de har hatt lenge, lar seg sjelden skille! Dette er jo kone nr 2! Våpen og følelser, som det egentlig høres ut som om det er her, er ikke noe man tukler for mye med! :wink: Har selv erfaring med det, da bestefaren til fruen (bonde han og, for øvrig, uten at det kanskje har så mye å si) ikke ville selge sin gamle Sako AII til meg. Jeg fikk låne den på ubestemt tid, men kjøpe den, nope. Spurte et par ganger, men skjønte at her kom jeg aldri til å komme noe sted.

 

Det hører med til historien at jeg pusset og gnikket på den etter alle kunstens regler, slik at den ble utrolig fin. Noe av det siste han fikk oppleve mens han levde var å se den helt nypusset og i perfekt stand. Enden på visa var at svigermor lot meg arve den. Den Sakoen forlater aldri hjemmet mitt, for å si det sånn...

 

Selg børsa di du, så får bonden heller finne ut hva han vil gjøre selv. Det er jo hans problem det med støyende skyting uansett.

 

Ellers MÅ du jo ikke kjøpe ny rifle heller da. Hva med å se etter en brukt Sako Finnlight? Om du finner en. Løp og kjøp!

 

Siklebørse her, feks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44342319&searchQuery=Finnlight

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill folkens!

 

Den Finnlight'en så lekker ut, men jeg er egentlig ute etter .308 pga den kan kappes såpass mye. Jeg får i det bratteste man kan tenke seg, så vekt og håndterbarhet teller mye.

 

Jeg jakter elg og hjort, hhv 30% og 70%, og så er jeg jo en som er litt sånn småskeptisk til 6.5mm på elg, i hvert fall om jeg skulle feilbedømme. Mulig det er grunnløst? 6.5 er jo snasent på alle måter har jeg forstått.

 

Kan 6.5 kappes, og i så fall, hvor mye før det går ut over energien? Jeg må ha demper på siden jeg allerede begynner å slite med hørselen på det ene øret.

 

Dævven så flott den Finnlight'en var... :overrasket:

 

Edit:

Fant en Sako A7 på tilbud. Hva er forskjellen på A7 og Finnlight? Synes A7'en også så lekker ute, men det er vel ikke bare på innsiden det er forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...