Jump to content

Foringsautomat for rådyr type Oceanic HW443ND


Castor

Recommended Posts

Har laget nok en foringsautomat beregnet på rådyr.

Jeg er for gjenbruk og resirkulering, slik at ei 200 liters plast-tønne ble løsningen denne gangen.

Om det derimot ble et særlig tidsbesparende prosjekt kontra mer tradisjonell design, tviler jeg på, men kostnadseffektivt er det definitivt og dessuten lærer en av tabbene en gjør underveis, så evt neste foringsautomat blir nok produsert på adskillig kortere tid enn denne "prototypen"

 

For å begyne med resultatet.

Slik ser kreasjonen ut. Den har fått litt mer nøytral farge nå :mrgreen:

Jeg er for å kapsle inn foret/pelletsen mest mulig, slik at ikke uønskede 4beinte og bevingede krapyl stjeler av matfatet.

Har hatt store problemer med dette på en annen automat, der foret detter ned i et "trau"

Yppelig for grevlig og diverse fugler å sitte oppi og meske seg med pelletsen og det bør man helst unngå, ellers forsvinner foret rimelig kjapt.

 

Viser seg at ved å kapsle inn maten mest mulig slik som på bildet, elimneres dette problemet nesten helt.

P1000636_zps26bdec7a.jpg

 

 

Hadde vært lagret noe skikkelig lurium på den tønna, slik at først fikk den en skikkelig intimvask med høytrykkspyleren.

Dette luriumet var ikke noe særlig å få på hendene og er sikkert ikke noe særlig å drikke heller.

Mulig at vikingene kunne lagt innpå en ladning av dette stoffet, sammen med litt fluesopp, for å få opp kampgløden før signalet "klar til kamp" ble blåst, men jeg har ikke prøvd dette og tror ikke det er særlig lurt heller

P1000637_zpsba232fb0.jpg

 

 

Først ble topplokket kappet av inkludert falsen og derved var første blemme et faktum.

Viser seg at denne falsen er med på stive av hele tønna, slik at etter denne operasjonen ble tønna ganske så slaskete.

Anbefaler bare og evt kappe av selve lokket og la falsen på toppen sitte igjen.

 

Måtte fundere ut en måte og stive av toppen på og på bildet under ser dere resultatet.

En kombinasjon av avstiving og feste for taket.

Har skrudd på et par hengsler i bakkant, slik at taket kan vippes opp slik som på bildet når pelletsen skal etterfylles.

Bare husk på å sikre taket i åpen posisjon, eller kan det om en er uheldig fungere som en giljotin og den "kampen" taper man ganske enkelt.

Kreasjonen minner unektelig litt om en mobil utedass, så jeg kaller det "utedassdassprinsippet" :mrgreen:

P1000638_zps3f984272.jpg

 

 

Slik ser automaten ut innvendig. Tipper den tar mellom 100 og 150 kg pellets, slik at en slipper å etterfylle flere ganger i uka i høysesongen.

Er ca 10 cm glippe, der hvor pelletsen renner ned i "foringsrommet"

P1000639_zps6e530b11.jpg

 

 

Selve foringsrommet eller mer presist foringsrommene, for det er 2x av de ser ut som på bildet under.

Åpningen er ca 30x30 cm

P1000641_zps86f25a99.jpg

 

 

Stativet denne kreasjonen står på bør konstruereres til å tåle en max vekt på ca 300 kg, dvs rimelig solid for å kunne tåle pelletsen + en hel haug med snø på taket.

Så gjenstår det å se om rådyra tør nærme seg denne automaten, men den må ut i lende nå, slik at innforinga kan starte umiddelbart, før vinteren setter inn for alvor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...