Jump to content

Sko til jaktski??


sportsman500

Recommended Posts

Jeg har akkurat betillt meg jaktski/fjellski (åsnes ingstad).

Hvilke bindinger og sko burde jeg velge? De skal brukes til jakt, og ofte i løs snø.

Hadde vært fint med sko som også kan brukes i truger. Det bør også nevnes at jeg fryser fort på beina, så trenger varme sko!

Håper noen som har erfaring med dette kan gi noen tips, da jeg ikke har noen som helst erfaring med dette :-)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe kjenskap til disse skiene, men de er trolig bra. Hvis du jakter uten hund.

 

Det er noen år siden jeg kjøpte mitt utstyr, også siden jeg kjøpte alternative ski. Jeg har to forskjellige par ski, beregnet for Telemark kjøring (uten stålkant, grunnet hund), solide forede støvler og en Rottefella binding, begge beregnet for Telemark. Anbefaler samme type støvler og bindinger til deg. Mulig noen har oppdaterte forslag til deg, eller andre forslag.

Link to comment
Share on other sites

For sko gjelder først og fremst én ting: passform. Vær kresen med å velge. Kompisen din som har hatt "mange" par gjennom årene har ærlig talt ikke det spøtt grunnlag for å komme med noen konklusjon om hva som passer best på foten din. Gå for kjente merker og modeller, så er du trygg. Skal du bruke støvlene gjennom hele sesongen, også vårføre og noen få varmegrader, så er Gore-Tex helt greit. Om du vet du skal holde deg til kaldt og tørt føre så er det ikke så farlig. IKKE KJØP KLOVNESKO!! Å kjøpe en vanlig støvel så stor at du får plass til en ullkartank eller to-tre lester oppi er en helt latterlig dårlig idé, da må du heller legge ut ekstra å få en støvel som er laget for formålet. Og om de kommer med en syntetisk kartant, så vær forberedt på å bytte den ut med en av ull.

 

Når det gjelder bindinger så er det fire ting det står mellom: BC NNN, BC NNN Manuell, 75mm med vidje og 75mm uten vidje. Lengden på skiturene og terrenget avgjør. Korte turer i relativt enkelt terreng: BC NNN Magnum/Auto, lengre turer i enkelt terreng BC NNN Manuell, turer i ulendt terreng: 75mm med vidje, lengre turer i litt ulendt terreng: 75mm uten vidje.

 

Ei 75mm binding yter mer motstand når du går, spesielt med vidje, men kontrollen er veldig mye bedre. Noen vil nevne såleknekk som et mulig problem, og det kan hende hvis du får en mandagsmodell av støvlene dine. Dog mistenker jeg at dette har noe å gjøre med en tendens til å gå i for store støvler. Jeg har alltid vært ekstremt kresen på å velge støvler, og kryss i det jævla taket altså, jeg kan si at det ER mulig å kjøpe støvler uten å få gnagsår på de første turene! Såleknekk og gnagsår på hælen betyr nok for store støvler. Men om du vil ha ei altmulig 75mm binding så skal du se på Voilé si telemarksbinding med kabel - IKKE stag - til vidje. Her kan du løse ut vidja men fremdeles ha låst fast tåa på sålen i beste Super Telemark-stil.

 

Min personlige mening om Ingstad er at det er en ski som kommer best til sin rett i litt kort utgave, og i skog. Jeg er selv 183 og har hatt denne skien i 200 og 190. Jeg mener absolutt at 190 er den som yter den best rettferd, den flyter bra og er håndterbar i skau. Den er og suveren i ulendt terreng, og derfor satte jeg nevnte Voile på den. Men jeg har også gått på klassiske Super Telemark i årevis, og det har fungert som snus det og.

 

Men går du i litt enklere terreng så vil ikke en litt lengre ski være så problematisk, og da vil ei NNN BC-binding være det beste. Den yter laaangt mindre friksjon når du går. Er det bare korte turer så funker auto, men om du har lyst å gå litt langre turer så går du for manuell. Den må du bøye deg ned for å åpne og lukke klaffen på, men den er mindre utsatt for ising, og om det skjer er det lettere å fjerne is fra den åpne mekanismen i motsetning til den lukka auto-bindinga.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Åsnes Combat, som er samme skien. Bruker lundhags skistøvler med uttagbar filtsokk. Fikk disse sydd på mål med annet skaft enn standard. Hadde på Voille binding, men synes disse ble litt stramme i wiren, med derav følgende gnagsår på helen. Blir som å gå i sugende myr mtp helen. Valgte å ikke bruke kun tåbindingen, da jeg har hatt sålebrudd på et par gamle 75mm støvler, og ville unngå det på lundhagsene. Helwiren vil bremse deg i å løfte helen for høyt. I vinter byttet jeg til Rottefela Chilli, som jeg også har på telemarkskiene mine. Disse er litt mykere, og toppjakta endte uten gnagsår :D De er også lettere å ta av og på synes jeg.

(Hvis du går for Voille, så kan du få kjøpe mine gamle, med ekstra wire. Pent brukt.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...