Jump to content

Egne kart til Mapsource, hvordan?


Sako 30-06

Recommended Posts

Fra http://forum.gps.no/showthread.php?p=1778&posted=1#post1778

 

Hjemmelagete kart (jaktterrenggrenser e.l.) til Garmin GPS

 

For å gjøre dette bør du være såpass oppegående på data at du ikke får angst ved tanken på å endre registeret manuelt. Du bør også ha litt erfaring med slike stunts. Hvis du er kompetent til det, har du muligheten til å digitalisere valdgrenser og annen nyttig info og få dette inn på GPS'en.

 

Du trenger:

Scanner og grafikkprogram (Photoshop eller tilsvarende, jeg bruker Paint Shop Pro v8) for å scanne kartet du skal digitalisere

GPS Trackmaker (gratisprogram, http://www.gpstm.com/) for å tegne linjene som skal utgjøre kartet. OziExplorer kan vistnok også brukes, men jeg liker Trackmaker bedre.

GPS MapEdit (gratisprogram, http://www.geopainting.com/en/) for å lager kart av linjene du tegnet i Trackmaker

cGPSmapper (gratisprogram, http://cgpsmapper.com/) for å kompilere kartene til Garminformat

 

Kjekt å ha:

Ei gammel kartfil (Topo Classic, de gamle topokartene i s/hv. Jeg får det ikke til å funke med "nye" Topo Pro) å starte med, for å få headinger og layers riktig uten for mye fikling og banning

Mapsource pluss Garmins topokart over det samme området som du lager ditt eget kart over

 

Del 1: Tegne kartet

1. Scann kartet du skal digitalisere. Rett eventuelt opp bildet hvis det er skjevt. Det er viktig at N/S er 100% loddrett og Ø/V er 100% vannrett. Lagre det scannete kartet som ei GIF-fil

2. Åpne Trackmaker. Tools | Insert Map Image (F7)

3. Kalibrer kartbildet. Bruk to punkter som ligger så langt fra hverandre i både N/S- og Ø/V-retning som mulig. Nå er Mapsource nyttig, for hvis du finner f.eks. veikryss, fjelltopper, høydepunkter el.l. som er godt definerbare kan du bruke "waypoint"-funksjonen i Mapsource for å finne koordinatene til de punktene. Selvsagt har du satt opp både Trackmaker og Mapsource til å gi UTM-koordinater ;)

4. Lagre kartet. Sjekk at kartet er kalibrert ved å lage et punkt i Trackmaker og sjekke at det har de samme koordinatene som Mapsource gir deg.

5. Tegn terrenggrensene med "Continuous line"-verktøyet. Litt plundrete, men du finner ut av det etterhvert. Hvis du setter noen punkter unøyaktig, kan du zoome inn og bruke "Drag vertexes and waypoints"-verktøyet til å justere med

6. Lagre fila i GPX-format

 

Hvis du nå er usikker på deg selv, kan du åpne GPX-fila i Mapsource og legge inn sporene du har tegnet på GPS'en istedenfor å lage et fancy kart. Velg f.eks. rød farge på sporet, så vises det godt på GPS'en. Det funker det også, men det er ikke like elegant ;)

 

Del 2: Lage ekte kart fra linjene du har tegnet

1. Åpne MapEdit. For å gjøre det enkelt for deg sjøl, kan du åpne ei gammel kartfil (*.img) og slette alle elementer. Husk at kartet har flere lag, du må zoome ut og inn for å se elementene på hvert lag. Merk alle elementer, slett. Gjenta på alle lag.

2. Gå inn i File | Map Properties og endre headere. Gi kartet en ny ID som må være unik på din PC. Gi det også et unikt navn. Gå til "Levels"-fanen, sjekk levels. Du skal ha følgende:

Level/Bits/Lat Grid/GPS zoom/MapSource Zoom
Level0=23 bits/4.8m/200m-300m/Zoom0=0 (under 1.2km)
Level1=21bits/19m/800m-1.2km/Zoom1=1 (1.2-3km)
Level2=19bits/76m/3km/Zoom2=2 (3-8km)
Level3=17bits/305m/12km/Zoom3=3 (8-12km)
Level4=15bits/1.22km/50km/Zoom4=4 (12-30km)

Gå til cGPSMapper-fanen og kryss av for "Map is transparent". Kartet legger seg oppå topokartene, og hvis det ikke er "transparent" vil du ikke kunne se topokartet.

3. File | Add... Velg GPX-fila du laget.

4. Gå over alle linjene du har tegnet. De er foreløpig ikke "ekte" kartdetaljer, så du må hacke litt. VElg "pila" ("Select objects") fra verktøylinjen. Høyreklikk på linjene du har laget og velg "Convert to" | "polyline". Jeg bruker "Intenational boundary", "Major highway" eller "Principal highway". Det er få slike i de terrengene jeg går ;)

5. Velg de nye "polylines" du har laget, Ctrl-X (Edit | Cut). Velg linjene som står igjen, slett (del). Lim inn de konverterte "polylines'ene" du klippet vekk i sted.

6. Høyreklikk linjene dine, velg "Properties". Velg "Elements"-fanen. Avhengig av hvor stor zoom du vil ha på detaljene, velger du hvilket level "All elements are extended up to". For slikt som skal på oversiktskartet (yttergrensene av terrenget) velger jeg 4, for slikt som skal komme fram bare ved stor zoom (små fredningsområder) velger jeg 0.

7. Lagre. File | Export | Garmin IMG / cGPSMapper.exe

8. Kartet er ferdig, nå må du lage oversiktskart og få dette inn i Mapsource. Hvis du ikke gidder det, kan du overføre kartet med SendMap (gratisprogram, http://cgpsmapper.com/). Da får du ikke kartet opp i Mapsource og kan ikke overføre det fra Mapsource. cGPSMapper gjør dette også, men man må ha ei spesiell mymaps_pv.txt som gir noen spesifikasjoner. Jeg har laget ei my_maps_pv.txt og ei batchfil som gjør jobben for meg uten at jeg trenger å tenke.

9. cGPSMapper lager tre nye filer, ei som heter .tdb og ei ny img-fil. Kopier disse pluss img-fila du genererte i punkt 7 til en passende underkatalog under Mapsource-installasjonen din. I tillegg får du ei reg-fil som angir hvor i registeret kartet skal legges inn. Pass på her hvis du bruker en annen plassering enn hva cGPSMapper foreslår.

10. Legg inn kartet i registeret etter instruksjoner fra cGPSMapper. Neste gang du åpner Mapsource skal det komme fram.

 

Hvis alt svikter og Mapsource kræsjer under oppstart, fjern nøklene du har lagt inn i registeret (du tok så klart backup før du begynte å hacke? ;))

 

PS: Min generatemaps.bat, ligger i samme katalog som kartfilene:

"C:\Program Files\cGPSmapper\cgpsmapper.exe" pv My_maps_pv.txt

 

my_maps_pv.txt kan lastes ned fra trådenhttp://forum.gps.no/

Link to comment
Share on other sites

Bra tips!

Jeg drev litt med dette før, men det tok mye tid så nå bruker jeg bare å tegne inn en rute i Mapsource som viser grensa i terrenget.

Etter at den er overført til GPSen er det enkelt å gå inn på "ruter" og "vis i kart" slik at ruta vises i kartet. Din posisjon vises samtidig i kartet, men ikke i senter av bildet. Jeg bruker derfor å zoome litt ut for å se helheten av terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...