Jump to content

Valg av Browning-rifle!?


ko-stens

Hvilken skal jeg velge, og hvorfor?  

26 members have voted

  1. 1. Hvilken skal jeg velge, og hvorfor?

    • Browning A-bolt Stainless Stalker synt i .30-06
      9
    • Browning X-bolt Hunter valnøtt i .308
      17


Recommended Posts

Av og til er det litt artig med en avstemning...

 

Er i skrekkelig byttemodus om dagen. Skal over på rifle i links, og i den forbindelse har jeg grublet fælt en stund.

 

Har for første gang i mitt liv hatt lyst på rifle med syntstokk... Har også vurdert en liten haug med kalibere, fra .260, via 7mm - 08 til 9,3x62.

 

Har vurdert Tikka T3 Lite, Rössler Titan, Browning A-bolt, Browning X-bolt, Sauer 202, Sako 85 og Blaser R93. Sistnevnte er nok favoritten, men det liker lommeboka så dårlig at jeg velger noe litt rimeligere... 27 000,- for rifle, montasje og demper er kanskje ikke så skremmende gæli for en Professional, men en får vel ikke mer elg på post selv om prisen er høy...

 

Etter hvert har jeg ramlet mer og mer over på Browning. Helst vil jeg ha X-bolt, og da i det uhyre sjeldne og spesielle kaliberet .308! Har spurt meg selv om hvorfor gjøre det vanskelig når jeg kan gjøre det lett. I dag har jeg en Sako AII i .308, og jeg har hylser i hopetall, kuler i hopetall og div diesett, hvorav det siste havnet i postkassa mi for under to uker siden. Dessuten liker jeg denne patronen.

 

Men, det er et litt stort men med X-bolt. Linksutvalget slår ikke akkurat pusten ut av en. Det er kun Hunter-utgaven som er tilgjengelig, og den er i "tresnekkeutførelse". Og jeg som helst vil ha syntstokk. Uansett, trestokken er utrolig behagelig, og jeg liker designet på den. En av mine favoritter egentlig.

 

Så alternativet er altså en A-bolt. Har fått tilbud på en her, med montasje og Hausken standarddemper til fjorten høvdinger. Dette er en såkalt Stainless Stalker. Har aldri satt mine bein i en slik, men vil anta at denne også har stokk med "Dura Touch". Er litt delt på om jeg liker grått løp eller ikke. Men A-boltstokken liker jeg veldig godt i hvert fall.

 

Men, det er et litt stort men med A-bolt'en. Den er ikke å få i .308. Alternativet nærmest blir .30-06. Ikke det at jeg ikke liker det kaliberet, men jeg liker .308 bedre. Blir det denne rifla, må jeg også på oppsamlingsrunde for å skaffe tomhylser, og jeg må kjøpe diesett og kanskje litt tyngre kuler enn hva jeg har brukt i .308 (i grunn ikke noe problem det da).

 

Så hva bør jeg velge? X-bolt links i .308 med trestokk eller A-bolt i links i .30-06 med syntstokk? Prisforskjellen mellom disse to er marginal, så det er ikke noe tema her egentlig.

 

Hadde X-bolt kommet i links med syntstokk, hadde ikke valget vært så vanskelig akkurat... Kommer til å bestemme meg til i morgen tidlig, da jeg skal til en kiropraktor rett ved siden av butikken. Tenkte å stikke innom en tur da... Til og med høvdingen er "ikke uenig", så det er jo bare å kaste seg rundt før hun ombestemmer meg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men A-boltstokken liker jeg veldig godt i hvert fall.

 

Har en links .30-06 A-bolt SS med pre-DuraTouch stokk.

Er i grunn fornøyd med rifla, kort hevearmsløft er et pluss!

 

Men stokken er etter min mening alt for myk.

 

Har gravd ut en masse plast (gummi?) i løpskanalen og kutta ned bolten til fremre reimfeste, etter at jeg fant ut at jeg skjøt dårligere med tofot/anlegg enn uten.

Stokken var så myk at den tok i løpet når jeg brukte tofot (når jeg skjøt på "frihånd" ble anlegget mot stokken lenger bak, og løpet lå fritt)

 

Så jeg er ikke så veldig stor fan av plast/gummistokk... men det er mulig den nye DuraTouch'en er stivere.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens, jeg er litt i samme båt som deg. Jeg har også en Sako AII, men jeg har Varmint og enkelskudds kasse. Jeg vurderer også Tikka T3, men også A-bolt.

 

Jeg har fått tilbud på "Svalbard rifla" i ss. Den er allerede avkappet(46cm), gjenget og med A-tec demper kommer det på 13400kr. Alternativt kunne jeg få en vanlig A-bolt til tusingen mindre.

 

Spørsmålet mitt er hvorfor T3 ser ut til å være ute av konkurransen? Butikken jeg pratet med fremhold bestemt at en A-bolt gir mer for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt er hvorfor T3 ser ut til å være ute av konkurransen? Butikken jeg pratet med fremhold bestemt at en A-bolt gir mer for pengene.

 

T3 er etter min mening noe av det beste du får kjøpt i sin prisklasse. Det som gjør at jeg ikke kjøper den er rett og slett stokken. Jeg vil ikke ha glatt plaststokk. Den virker for billig. Nå er den nok mye bedre enn det meste i lavere prisklasse uansett, men dog, jeg vil ha "gummiert" overflate for bedre grep. Der synes jeg A-bolten virker bra. A-bolten gir meg kanskje litt mer kvalitetsfølelse pga stokken, men nå kjenner jeg den ikke så veldig godt selv da. Har lånt en i 6,5x55 en gang og likte den veldig godt. Det jeg likte best var sikringen og magasinløsningen.

 

Uansett kan det se ut som om jeg forlater syntstokk i denne omgangen. Tror muligens X-bolten er et bedre kjøp, selv om jeg kanskje må opp en tusenlapp eller to på totalen. Har alltid likt den godt før. Tenkte for en gangs skyld at jeg ville prøve syntstokk. Sånn sett blir X-bolt førstevalget, siden jeg tror det meste er litt bedre. Stokken kan byttes senere om jeg skulle føle for det. Mulig forskjellene mellom X-bolt og A-bolt er "jåleting", men jeg vet ikke. Har fått et par pm og meldinger om å velge X-bolt, men time vill sjåvv... Burde hatt begge deler for hånda og kjent på dem der og da. Mulig jeg tar turen til J&F på Gjøvik i morgen, om de har begge inne, bare for å sjekke og evt få et tilbud eller to der og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke om det er plaststokk eller ei. Jeg skal ha ei pålitelig børse som også er rimelig, og jeg tenker som så at for det ekstra Browningen koster så får jeg kappet løpet og satt på en god demper. Tipper det blir sånn, selv om det "gummierte" tiltaler meg på Browningen.

Link to comment
Share on other sites

Da er vel egentlig avgjørelsen tatt.

 

Det blir X-bolt. Etter mye om og men, har jeg funnet ut at jeg vil ha den "moderne varianten" av A-bolt. Det er i og for seg to hovedgrunner til valget. Den ene er kaliberet. Da slipper jeg å skaffe ladekomponenter. Den andre er at man kan tømme rifle uten å avsikre via knappen på bolten. Tenkte ikke så mye på det før jeg fiklet på en slik på J&F på Gjøvik i dag. Så får det være at det er skutemateriale og ikke syntmateriale i stokken. En får tåle at man ser for seg måkeskrik og blafring i seil når man sitter på elgpost i skogen med nyoljet stokk...

 

A-bolten la jeg i grunn bort relativt tidlig. I stedet seilet outsideren T3 opp. Til tross for at jeg helst ville hatt en ikke fullt så glatt stokk, må jeg innrømme at den fristet veldig. Både synt og .308 fristet. Men, den tapte på oppløpet pga låskassa. Jeg liker kort kasse, og T3 har bare lang. Synd, men neste gang kanskje. Prismessig var det en tusenlapp i fordel T3'en totalt. Da synes jeg kanskje X'en frister litt mer pga design, rett og slett. Nå er det ikke design som skaffer kjøtt i frysern da, men det er greit å ha ei børse som gir litt mer "har-lyst-på-følelse" uansett.

 

Til slutt kom det jammen en danske og meldte seg på i kampen og. Den het Schultz&Larsen Classic DL og virket som et skikkelig kvalitetsvåpen, med uhyre blank og fin pipe og et sluttstykkegange som gjør de fleste andre til skamme. Flott rifle, men falt ikke for stokken, dessverre. God å holde i, men litt kjedelig design. Har sett penere treverk før. Likte ellers avtrekket hakket bedre på X'en. Dessuten hadde den passert X-bolten i pris med kapping og gjenging av løpet med et par høvdinger og vel så det. Men det var jammen ikke langt unna at jeg konverterte til S&L. Denne har jo løpsbyttemulighet og... Muligens er dette en bedre rifle enn X'en?

 

Uansett, valget er i grunn tatt. Fikk for øvrig et skikkelig tilbud fra J&F, så jeg får se hvor jeg handler hen.

 

Ellers takk for innspill og pm'er. Det har faktiskt vært nyttig lærdom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...