Jump to content

Hjelp angående Mini 14


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Har akkurat sendt inn søknaden på en Ruger mini 14, og har lyst til å forberede meg litt til jeg kjøper den. Først og fremst så er det en 580 modell med tre stokk jeg har tenkt på. Jeg har et par spørsmål angående dette.

Har noen noen erfaringer med trening med billig ammunisjonen fra bernaul, noen alternativer? Og skader bernaul ammunisjonen rifla på noen måte?

Skal bruke den til rev og rådyr, noen tips til ammunisjon?

Og bare kaster et spørsmål til inn, noen gode billige kikkertsikter til maks 2000,-?

Er takknemlig for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Du må teste ammo i riflen før du flesker til og kjøper en kasse. Det er noen minier som liker russerammo, andre liker den ikke. Min likte ikke, og jeg fant ikke ut det før jeg hadde kjøpt en kasse (som jeg heldigvis fikk byttet) :mrgreen:

 

Gode billige kikkertsikter er diskutert i en rekke tråder, si fra når du finner et :winke1:

I den prisklassen du er i så er det vel brukt Leupold eller tilsvarende som gjelder, men så er det jo avhengig av hva slags bruk (kveld, måneskinn, lyse dagen, reveåte med lys på, smygjakt i busk og flått osv.) du har tenkt. Det er vel sjelden ett sikte passer til alt.

Link to comment
Share on other sites

Stålhylser øker slitasjen på extractoren om jeg ikke tar feil? Men der er en billig slitasjedel å bytte og det er snakk om mange 1000skudd.

Min 580 sluker Tulammo, men lurt å teste et par pakker først.

 

Når det kommer til kikkertsikte ville jeg valgt noe som passer så lavt som mulig på rifla. Minien er ikke godt designet for bruk av kikkert, så man må nesten ha kolbekam.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er vanlig å skrive "smygjakt" i Norge, "snikjakt" har liksom litt feil klang. I alle fall i mine ører, men det kan være pga overdose av actionfilmer.

 

Iallfall: Den Leupolden er sikkert bra, men blir kanskje sittende litt høyt opp i sky i forhold til kolben, hvis du da ikke skal til med tilpasninger eller ny stokk?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke koste så mye å fikse det, med mindre du skal ha justerbar kolbekam. I verste fall kan du bruke isopor og gaffatape. For et par hundrelapper får du jo også sånn kinnstøtte som du kan stroppe fast, så går det an å legge et avstandsstykke innunder så du får rett høyde.

 

Eller du kan bruke noen penger hos denne butikken: http://www.karstenskydexcheekrest.com/

Mulighetene er legio og begrenses bare av sunn fornuft og lommeboken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mener en slik:

http://dx.com/p/oxford-cloth-airsoft-pistol-handgun-holster-army-green-72968

Jada, det står "handgun holster", DX skriver feil av og til ;) Disse fins i diverse utførelser og kvaliteter - $10 og fri frakt er nok rock bottom både pris- og kvalitetsmessig.

 

Så spikker du til en trebit og legger den oppå kolbekammen før du teiter til stroppene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...