Jump to content

Anatomisk sekk til villreinjakt


Blaser_308

Recommended Posts

Har lyst til å bytte ut pakkrammen, med en anatomisk sekk under villreinjakta. Er lei av pakkramme med høy egenvekt. Kunne tenke meg en sekk på ca 85-100l. Noen villreinjegere her inne som kan svare?? Hvordan er det å bære kjøtt med anatomisk??

 

Er helt grønn på bæresystem, og sekker. Skal på tvers av Hardangervidda til sommeren med fiskestang.. Fra vest til øst, og ser da en fordel med å ha en sekk som ligger nærmere ryggen enn pakkrammen min. MEN som gjerne ventilerer godt bakpå ryggen for det. Vil HELST ha litt tips, før jeg begynner å kikk etter sekk. Er 187cm, sånn passe halv feit, og ellers A4 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, var i samme modus som deg før årets villreinsjakt. Har hatt Norrøna Recon Pack, Norrøna Storen, Norrøna HadengLa, Bergans Alpinist.

Og egentlig ikke vært fornøyd,for høy egenvekt på sekk og vond på ryggen. Kom over en sekk fra Berghaus (Berghaus Atlas Cyclops II) som jeg kjøpte fra UK i sommer kr.1700

( http://www.simplyhike.co.uk/products/Be ... Cedar.aspx" target="_blank )

Har brukt denne i fjellet i høst (14 dager, 6 turer ). Har bært ut 2 reinsdyrbukker 40 kg på begge uten problem.

Sekken er en anatomisk sekk med aluminiums ramme, og veier 2.9 kg.

 

Alt i alt en sekk jeg godt fornøyd med, da den er lett uten slakt. Stabil ved tung bør og har stor pose med hevbart lokk.

Dette blir min sekk fremover til noe bedre dukker opp.

 

Mitt råd er å se litt utenfor de "norske sekkene" og se mot miljøer som bærer tunge bører (militæret, eller ekspedisjoner til høye fjell med sekker på 30-50 kg). Tørre å bytte ut sekken hvis du ikke er fornøyd. Hvilken sekk som passer er individuelt.

Med en vekt på 10-20 kg er det meste greit, men når du passerer 25 kg er det mange sekker som blir ustabile og vonde å ha på ryggen.

(Berghaus Atlas kom først skikkelig til sin rett når jeg fikk slengt et reinsdyr opp i, da merket jeg hvor stabil og godt sekken satt på ryggen min).

 

Den ultimate sekken hadde vært Norrøna Recon Pack, med en egen vekt på 2,5 kg.

Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal ha så tung og massiv ramme, bare for å være solid...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...