Jump to content

Fjerning av klør


svartlin

Recommended Posts

Det finnes vel nesten ikke en trekkhund som har de klørne,nettop på grunn av sokkebruk,sokker som går høyere opp på foten vil komme i konflikt med kneleddet og er derfor uaktuelt,ja er avhengig av sokker,vet at det er lett å fjerne disse klørne på valper,men lurte på om det lar seg gjøre på voksne hunder.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel nesten ikke en trekkhund som har de klørne,nettop på grunn av sokkebruk,sokker som går høyere opp på foten vil komme i konflikt med kneleddet og er derfor uaktuelt,ja er avhengig av sokker,vet at det er lett å fjerne disse klørne på valper,men lurte på om det lar seg gjøre på voksne hunder.

Selvfølgelig er det kurrant, for en vetrinær å fjerne disse klørne. Hvis vetrinæren godtar din forklaring. :(

 

Kjenner en del hundekjørere og har sett en del trekkhunder (noen fra Nome og ganske mange fra Nordisk), men har aldri sett at de klørne er fjernet. Jeg bruker samme hunder, som flertallet i Nordisk og har ikke noe problem med rette typer av potesokker. Men det er mulig noen får opperert vekk disse, uten at jeg vet det.

 

Jeg har brukt potesokker som har gått under disse klørne, men normalt typen som går over klørne. På mellom store hunder, er det da god plas mellom kloa og kneledet. Mine går (og har gått) fremdeles i gallopp, med slike potesokker.

 

Nå skal det sies, at jeg nesten utelukkende har brukt dem ved skade på fot/ tredepuder, etter bandasjering på jakt. Og en 2 - 3 ganger, da skaresnø, eller mye skarp stein i terrenget, som slet ned for mye av tredeputene. I ettertid har jeg brukt flytende plaster, når jeg har vært i slikt terreng. Men gjennom ca 40 år med stående fuglehunder, er det et fåtall av år/ganger jeg har måttet ty til dette. Og grunnen er, at mine hunder blir trent gjennom hele sommeren (snitt på ca 3 pr/uke)på gusveger, så potene er herdet og nedslitthet er sjelden tilstede. Problemet er heller mellom tærne/tredeputene, i begynnelsen av jakta. Så potene blir vasket og sjekket hver dag og om nødvendig smurt.

 

Men i tilegg til en del førstehjeplsutstyr, har jeg alltid potesokker i sekken, som passer de forskjellige hundene. Jeg har aldri sett de klørne, som et problem ved bruk av potesokker. (Dvs. jeg hadde en type på 80-tallet, som jeg måtte modifisere litt). Potesokker i rett størrelse og av rett type for dine hunder, finnes hvis du sjekker litt rundt. Men da utvalget i hundforettninger og jakt/våpenbutikker kan varriere fra, fraværende - til et begrenset utvalg. Må du kanskje sjekke div steder, for å finne rett type og størrelse. Men, slikt finner jeg normalt utenfor sessongen.

 

Personlig så hadde jeg trolig vært forsiktig med bruke, en hund med et et slikt problem, denne sessongen. Ville vel først fått orden på potene. Dette kan bli et varig problem. Hvorfor ikke ta opp problematikken med en vetrinær. Uannsett, lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...