Jump to content

Allround jaktammo cal12?


flsc123

Recommended Posts

Hei,

 

har på kort varsel fått ordnet meg min aller første småviltjakt på egen hånd der det går i alt fra rype, hare, rev, kråke osv... i veldig varierende og stort terreng. Spørsmålet er da om det er noe ammo som kan brukes tryggt til "alt". Frister lite å dra med seg masse forskjellig opp til fjells.

 

Noen som kan anbefale noe som fint på hare og rype? :-)

 

Har en O/U hagle i 12/76. Er Eley Alphamax 12/70 som selges på Gmax noe stas?

 

Tips anbefales med STOR takk :-)

 

hilsen flsc123

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag..Etter min erfaring kommer hverken Stål,Vismut eller Zinkhagl i min hagle til jakt!Dem er ekstra upålitelig når man risikerer i samme terreng å skyte både Rype,Tiur og Hare..Ikke enkelt da!Eneste som gjør en bra jobb på alt småvilt om du vil bruke kun en patron er Rottweil Ultimate Tungsten Usnr6,men koster dessvere deretter:37kr pr patron!

Link to comment
Share on other sites

eley'en du nevner virker ikke i følge http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21474&start=40 :twisted:

 

Se heller på disse for en allround til (u)overkommelig pris (fra test):

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article323591.ece

 

Dvs. til småfugl går det meste bra, men skal du dytte på hare, rev, orrfugl, tiur så er det tungsten/heavy som gjelder. Jeg bruker saga maximum tungsten størrelse 4 til alt, unntatt rådyr.

 

Hvis du må ha budsjett alternativet er Federal Blackcloud 12/76 2-4 size hagl ok til jakt, ca. 10 kr smellen?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt endel forskjellige Rio stålpatroner.Gode patroner til god pris. Husk å gå opp noen størrelser i hagl. Nr 4 til fugl og 2 og 3 til større vilt.

Anbefaler selfølgelig ikke stålhagl til rype og hare på snaufjellet pga rikosjettfare. Her ville eg brukt Vismuth, som fungerer bra!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...