Jump to content

168grs TSX i T3 SV 300Win.mag ?


Mauser-Kær`n

Recommended Posts

Noen som har prøvd 168grs Barnes TSX kulen i T3 Super Varmint/Tactical og har noen "god-ladning" å dele med meg. Har gitt opp å Swift A-Frame får den ikke til å gå bra i denne rifla. Har N165, MRP, N4, N15 krutt til rådighet. Har prøvd 72grs MRP og 168grsTSX ca 5cm "samling". Prøvd ut noen ladninger fra div. blader og annen litteratur som har vært bra for skribenten og rifla dens, men i rifla mi derimot.... :( Federal TBBC 180grs Fab.ammo. derimot; som får minuspoeng i noen tester pga av dårlig presisjon går så bra som jeg klarer å holde i rifla. 3 skudd under en klistrelapp. Derfor er jeg ute etter ladninger som er prøvd Super Varmint og/eller Tactical som ikke er helt ulike, for kanskje å kunne få ladet min egen jakt ammo. :) Nå er det opplyst om kaliber også... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet i 300Win men i andre kaliber har jeg brukt ladedata for Sierra Matchking i samme vekt som TSX. Dette har gitt noenlunde samme fart og aldri gitt meg overtrykk. Dessuten er treffpunkt likt i mine børser.

Matchking 168grains min 75.0 max 78.9 grains MRP (Norma ladebok)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Prøver å dra opp denne igjen.. Noen som har prøvd Norma N4 i kombinasjon med denne kula(168grs TSX)? Virker som rifla mi liker dette kruttet best :) , nå får jeg bra presisjon med kuler jeg har slitt med tidligere dvs 165grs A-Frame bl.a. 70grs N4 gir 930m/s både med 165grs A-Frame og 165grs Accubond som forøvrig ble brukt på rein i -09 Skjøt simle og kalv med brukbart resultat. Ser på siden til Barnes at de oppgir 67-73grs IMR4831 som ligger ett sted mellom Norma 204 og MRP etter det jeg kan se. Noen som har en idé om hva som kan være fornuftig startladning med N4 og 168grs TSX? :) 67-68grs er det noe som kan være verdt ett forsøk mon tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag ble det en tur på banen for å teste N4 og 168grs TSX. Prøvde 66grs først og det ga 890m/s i snitt, ca 20 m/s i avvik på laveste og høyeste hastighet og ikke allverdens samling: normal_168grs_TSX_66grs_N4_.jpg

 

 

Prøvde så 67grs N4 og det ga 895m/s med kun 2,5m/s i avvik på laveste og høyeste hastighet... Ruslet frem til skivene med store forhåpninger og fant denne samlinga: :)normal_168grs_TSX_67grs_N4.jpg

 

Litt dårlige skiver for testing av ladninger men det er gjenbruk av fjolårets skiver.. :) Kan vel reise på elgjakt med denne kombinasjonen... :)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel reise på elgjakt med denne kombinasjonen... :)
Det kan du sikkert gjøre.

Tror nok du kan få ut litt mere, om du trenger det da, med RP15/MRP krutt, for hastigheten din tangeres i 3 30-06 børser med 60cm pipe og lignende presisjon vi har eksperimentere med.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.. :)

 

Har du prøvd 180 grs TSX?
Nei har ikke prøvd den, synes det er mer passe med 168grs ettersom det er ei homogen kule.. 180grs blir veldig lang i den korte .300WM halsen..

 

Det kan du sikkert gjøre.

Tror nok du kan få ut litt mere, om du trenger det da, med RP15/MRP krutt, for hastigheten din tangeres i 3 30-06 børser med 60cm pipe og lignende presisjon vi har eksperimentere med.

 

Har prøvd ut både MRP og RP15 ned diverse kuler inkludert denne, men får ikke bedre "presisjon" enn 7 - 10cm med krutt av de mest saktebrennende typene.. Ser iflg. ladeboken at jeg har ca den farten de får der med MRP og N165.. Kunne tenkt meg noe høyere hastighet men får se om det er noe elg som forviller seg bortom noen av kulene mine i år og om jeg får sett noe resultat av denne kombinasjonen.. :)

Link to comment
Share on other sites

men får se om det er noe elg som forviller seg bortom noen av kulene mine i år og om jeg får sett noe resultat av denne kombinasjonen.. :)
Det virker helt sikkert.

Rart at du ikke får det til med MRP type krutt, det har fungert i en rekke kalibre bl.a. 308NormaMag og den er jo ikke ulik din, men børser er jo forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...