Jump to content

Valgets kvaler


Gullvingen

Recommended Posts

Tiden nærmer seg da jeg skal søker erverv på pistol og jeg lurer som så mange andre på hva man skal legge penger i.

Jeg er rimelig svak for Colt Government 1911 og selvsagt i .45ACP

 

Flere produsenter har jo kloner av 1911 og Tanfoglio og STI er de som jeg sikler litt på, men en Pardini GT45 er absolutt

ikke det verste. Endel har så anbefalt Pardini i .32 mtp presisjon/rekyl, men det var dette med .45 da....

Klassen jeg tenker på er såklart militærfelt. Ser også på noe tilsvarende type våpen til finfelt, men konverteringssett

til .22 frister ikke.

STI, Pardini, Remington, CZ med flere kan man jo lese seg sår i øya på vedr kvaliteter versus unoter.

Jeg tenker slik at det er bedre med ett godt våpen som man lærer å håndtere godt enn å ha skapet proppet med

div pistoler/revolvere som man skyter sporadisk med.

 

Har ikke skutt så mye med grovt ennå, noe 9mm og en "svakt ladet" .40 som jeg mistenker var litt hardere ladet enn svakt... :winke1:

Å kjøpe pistol blir for meg omtrent som å kjøpe sko, vanskelig da det vrimler av ulike modeller.

 

Kriteriene er 5-6" løp, justerbart baksikte og skal brukes til millitærfelt.

 

Brukt er såklart aktuellt.

Nei jeg gidder ikke lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Du har vært her så lenge at du vet vel alt om søknads-strategier?

Ellers:

I grovpistol bane (.32) er det kun racerene som duger. Pardini er en av de (beste).

I felt er det strategisk å kjøpe en .45 først og dette kaliberet er herlig men ammoen er endel dyrere..

9mm blir heller ikke feil da det finnes mye bra her og du kjøper ammo for drøye 1.50 for skuddet.

 

I likhet med skokjøp er det utrolig fornuftig å prøve først! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Budsjett?

 

Av de jeg har prøvd i 6" seiler STI Targetmaster opp som en favoritt i 15.000,- kroners sjiktet sammen med Sig P226 X-Six i klassen over ...

 

Har selv en S&W 952 som jeg begynner å bli komfortabel med men misliker siktene som etter min mening har for mye luft så må finne på noe der, har lyst på en Targetmaster ...

 

Har du skikkelig god råd kan du jo også se nærmere på SVI, Kimber, Les Baer i 20K klassen og oppover ;-)

 

Anbefaler 6" ... får den lille ekstra lengden på siktelinjen som gir bedre treff ut mot 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Du har vært her så lenge at du vet vel alt om søknads-strategier?

Ellers:

I grovpistol bane (.32) er det kun racerene som duger. Pardini er en av de (beste).

I felt er det strategisk å kjøpe en .45 først og dette kaliberet er herlig men ammoen er endel dyrere..

9mm blir heller ikke feil da det finnes mye bra her og du kjøper ammo for drøye 1.50 for skuddet.

 

I likhet med skokjøp er det utrolig fornuftig å prøve først! :wink:

 

Ja har en viss oversikt over søknadsstrategier..

Isåfall, 9mm til grov og .45 til millitær...men det var det med antallet tuter i skapet da.

Børselars har vel slik jeg forstått det mulighet til å la kjøperen prøve?

 

Budsjett?

 

Av de jeg har prøvd i 6" seiler STI Targetmaster opp som en favoritt i 15.000,- kroners sjiktet sammen med Sig P226 X-Six i klassen over ...

 

Har selv en S&W 952 som jeg begynner å bli komfortabel med men misliker siktene som etter min mening har for mye luft så må finne på noe der, har lyst på en Targetmaster ...

 

Har du skikkelig god råd kan du jo også se nærmere på SVI, Kimber, Les Baer i 20K klassen og oppover ;-)

 

Anbefaler 6" ... får den lille ekstra lengden på siktelinjen som gir bedre treff ut mot 50 meter.

 

 

Ja STI Targetmaster med 6" er en av de jeg sterkt vurderer.

Budsjett? Styrer penga mine sjøl og kjerringa får ete nudler...Neida, men har ikke satt noe tak, men å blåse 40-50K

tenker jeg at blir litt for dumt...selv for meg å være...

Link to comment
Share on other sites

:wink: Vil absolutt anbefale deg en tur til Børselars ja! Ulempen ved å besøke våpenbutikker kjenner du vel også til? Det blir DYRT! Du kjøper mer enn du behøer og gir deg ikke før kontoen er skrapet for flere måneder framover!

Du har forøvrig valgt bra tidsrom å kjøpe våpen i; Julegave til deg selv! :D

 

Veldig fornuftig å ikke kjøpe for mange tuter! Det er faktisk begrenset hvor mange våpen du klarer å trene bra med pr uke... Dyrt å kjøpe jern-dingser bare for å ha de i et skap!

 

Uansett er du vel i en klubb hvor det er medlemmer som har noe du kan prøve? Og prøve NOEN ganger...? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det smeller da både tungt og hardt fra noen av båsene, så det finnes ulike kaliber der ja.

Jeg har såpass selvkontroll at jeg vet å beherske meg, hender i svake øyeblikk at jeg kjøper noe fint

til damen da... :oops:

 

Altså det som er bestemt er noe brukbart i .22 som heller mot Pardini eller Walther GSP, evnt Hammerli.

Nå har jeg ikke satt opp noe budsjett mht ammopriser, .22 koster jo knapt ikkenoe så det er ikke noe tema.

Damen skal ha pistol, som nevnt over noe brukbart noe i .22 da hun ikke vil ha noe grovere første tia.

Forsøker å overtale til iallefall kanskje .32 og kan hende jeg lykkes, men .22 med anatomisk grep blir det.

 

Jeg har alltid likt utseende på 1911, det er liksom PISTOLEN det.

Det MÅ ikke være original Colt, derav STI og Pardini GT45, men det ligger liksom i korta at jeg skal ha noe i .45

selv om du har fullstendig rett i det du skriver at jeg må prøveskyte flere modeller.

 

Av en eller merkelig grunn har jeg fått en vegring mot 9mm selv om den er billig å skyte med og alt det der.

Nå er det ikke verre at denne innstillingen kan endre seg, høla i skiva sier mer enn kaliberet...

Dog liker jeg ikke følelsen av plast (Glock utgår raskt) og pynt og fjas tiltaler meg ikke.

Pistoler skal være sorte og i stål.

 

Jeg forstår at det er en liten prosess i seg selv å velge riktig.

Som å kjøpe sko, man tro man har noe bra helt til man for prøve noe som ER bra.

 

Mange negativer ting om 1911 har jeg lest, spres som ei hagle, mateproblemer etc etc etc etc.

Merkelig at det er laget så mange og at de fremdeles er så populære da. Fikling på fungerende ting er en uting.

Tuning er en ting, uvitende klåing er noe annet.

 

Føler litt at jeg må følge hjartat her. De fleste våpen går dit de peker. Min oppgave får bli å lære det å kjenne tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

9mm til grov er ikke spes godt egnet, å skyte enhånds med fabrikkammo i noe som "hopper i hånda" så mye som en 9mm tror jeg du fort blir lei av.

 

Da tror jeg du vil kose deg bedre med en .45 i millitær som du nevner og da heller velge en matchpistol i .32 til grov

 

Hvis du finner grepsvinkelen til Pardini å passe deg og dama vil jeg gått for en SP og en HP, da dekker du fint bane og felt i nesten alle øvelser :-)

 

Eneste fordelen jeg ser med en 9mm kontra en .45 er i hurtig millitær men den fordelen er nok mindre en fordelen med å bruke .32 til grov og .45 til felt

 

Går du for Pardini på heile driten kan det jo hende du får en ekstra god pris hos Børselars også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker 1911 så har jo BørseLars et nydelig eksemplar her da http://www.borselars.no/bruktvapen/colt ... ie-70.html" riktignok i 9mm men den er sort og den er i stål....jeg har en maken og er veldig fornøyd ;)

 

Den blir da dyr etterhvert da jeg har lest at man bør bygge de om til serie 80 om jeg har forstått det riktig?

Eller var det motsatt...?

Dessuten har jeg fått for meg at jeg vil ha .45 med 6" løp.

 

Det Varegg skriver sist nå kan jeg lett identifisere mine ønsker med.

.45 til millitær og .32 til grov samt .22 til finfelt og 25m Int.

Så skal "the woman" ha noe gøy også...

 

Mengderabatt hos Børselars? Tviler jeg på...men får pusse tenna og skvette litt deo under arma samt klistre på

sjarmørbart så kanskje det hjelper...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Onsdag formiddag høres kanskje lurt ut...?

Titter litt på finn også såklart, men vet for lite om de ulike modellene.

Merkene kjenner jeg godt til, men forskjellen må forklares og vises for meg samt at jeg må klå litt.

Den pistolen den ene sverger til er ikke nødvendigvis best for meg. Jeg må heller ikke kjøpe noe fryktelig dyrt noe, men det må være noe som jeg kan vokse med som skytter. Treffer jeg dårlig kan jeg ihvertfall ikke skylde på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny S&W 952 6" og leter etter kommentarer og synspunkter fra brukere på ulike forum.

 

Ser du har skrevet du opplever at det er for mye "luft" ved siktet. Jeg kommer til å bruke min på Militærfelt og grovfelt. Skiftet du sikte for å bli fornøyd?

 

Jørn / Lillehammer

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 952 må du nok kjøpe brukt, arvtageren heter 5906 hvis jeg husker riktig og kan vel bestilles igjennom Winge ...

 

Har ikke skiftet sikter på min egen 952 enda men vurderer det sterkt, har ikke bestemt meg da jeg også vurderer å byttet den ut med en Pardini GT9 ...

 

I de tilfeller jeg opplevde at baksiktet ikke var bra nok var ved presisjonsskyting på 25 meter og med en hånd, med tohåndsgrep i millitærfelt f.eks er det ikke noe problem ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...