Jump to content

nytt løp til mauser 98! 8x57JS


olemk

Recommended Posts

Hellu! har da prøvd å få tak på noen som produserer eller selger nytt løp til det gamle jernet... men kaliberet jeg er ute etter er ikke akkurat lett å få tak på. er det noen som kunne hatt en liten anelse om hvor jeg kan få tak i dette (som jeg har skjønt) litt mindre vanlige løpet :S

rirfla skal i hovedsak brukes på elg, og noe gås (iom at norma jaktmatch i 8mm skal være ganske ideell på fugl)

har også et par tusen treningspatroner og endel jaktpatroner i kaliberet så hadde jo lønnt seg å skaffe seg samme kaliber.

men om en evt skulle bytta kaliber kunne jeg trengt litt veiledning om noen skulle hatt noen tips:) fra før har jeg 3006 og 6.5x55 så disse kalibrene blir uaktuelle..

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med en børsemaker.

Så bestiller han et 8mm blanks og kamrer og tilpasser løpet til den stokken du allerede har.

 

Honnør for å faktisk velge riktig kaliber til akkurat en M98 :)

 

Et alternativ er jo å vente til det selges en original M98 i dette kaliber. Mauserene sjøforsvaret brukte var i 8.57 (7.92)

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja også liker jeg å ha noe ikke alle har, som likevell er et godt kaliber til mange arter. Eneste minus er at jaktpatroner er svindyrt og jaktmatchen er vanskelig å få tak i. Som oftest er det bare en lapp på en støvete hylle. Men er ikke dårlig bare det! At de har prislappen på hylla i allefall.. hehe

Men f.eks oryx har dem. For da kan de tjene noe grønnjævlig på bare noen få pakker.... 830kr for 20 patroner!!! Om man skulle være så uheldig at for eksempel kikkerten ugjør seg og man må skyte inn igjen, så kan jo regne nesten en tusing for flere patroner :S

 

Men alikevell, så er det ett eller annet som får meg til å ville ha det orginale m98 kaliberet :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke akkurat si jeg har kosta på meg stort for børsa hehe. 700kr for børsa. Var da montert weaverklakker. Så en brukt 9.3.40 eldre bushnell med et par nye warne montasjer og en ft.stokk fra boyds :)

 

Så blir det nytt løp nå, så skal sluttstykket poleres og låskasse, med tilbehør få en ny svartmatt duracote finnish :D

Det var iallefall tanken, men må se ann om jeg klarer å forestille meg hvordan det faktisk kommer til å se ut med en svartmatt m98.. hehe. Kanskje blir det ikke like fint som en håper på...

Link to comment
Share on other sites

Neinei! Ikke på sluttstykket! :D det skal være blankt :D inne i låskasse så bejolder jeg den gamle sletne blåneringen med litt fett, og olje så holder det. Er bare sluttstykket jeg lurer litt på, helt rent polert stål må vel behandles ofte? Eller er det bare helt umulig å ha blanke ståldeler på en våpen som skal ut i vær og vind?

Link to comment
Share on other sites

Et løp i 8x57js, skulle visst være vrient.. børsemakerene jeg har fått tak i måtte hatt gjort all maskinering fra bunn av. Noe som ville bli ganske kostbart . Men han ene jeg snakket med hadde et eldre mauserløp i .308 somskulle fremstå som strøkent. Er ikke all verden jeg klarer å se av sånt selv, så må nok bare stole på dem.

isåfall kunne jeg få løpet for 500kr og ferdig montert for rundt 1500. Etter det jeg har lest så er .308 et ganske godt allroundkaliber. Er i hovedsak elg som skal jaktes med denne børsa, og .308 skulle fungere ypperlig til det også. Eneste som blir snakket litt om er kulebanen. At på noe serlig mer enn 200m, vill kula falle fort. Men er ung og uerfaren så soe skarpskytter er jeg ikke. Så over 200m ville jeg ikke sjangset på heller. Fikk foresten min første skuddsjangse på elg her om dagen. En kraftig bygd 6tagger, men fikk ikke trekt av, rett og slett for redd for å skyte feil.. oksen hadde da også hunden i hælene så den hadde bra fart. Men var nok noe med puls og adrenalin som surra det til der.. den var tilogmed inne på 55m på det nermeste. Angrer litt på den der ja "/ men! Tilbake til .308! Hva tenker noen av dere om denne muligheten? :) iom at dey blir endring i kaliber uansett, er jeg åpen for tips til noe annet. Kan jo også med dette gå for et kaliber som er kun rettet mot elg. Har jo andre kalibre som egner seg til mye annet. Så en solid pålitelig storviltbørse er vel det jeg er ute etter:) så etter en hel masse forumlesing om rene elgveltere er det .308 og 9,3x62 som jeg har lagt merke til.

.308 for anvennlighet(demper, løpslengde, ammunisjonsutvalg og priser)

9,3. for å være ærlig, morro å ha noe i grov kaliber og at til elg, er den mye mer enn nok, uten ekstra kjøttødleggelser. Etter andre kilder så klart ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...