Jump to content

kniv til kjæresten


sclalars

Recommended Posts

Min siste kniv, laget for et par uker siden, til min kjæreste. Hun er glad i naturen og fiske, og fortjener en håndlaget kniv.

Jeg er på vei med en ny kniv, og den skal bli enda bedre. Skal prøve meg litt på pauting og preging også på den. Og hvis jeg er så heldig å få tak i en "frimerkesvamp", kanskje jeg til og med får litt svung på fargesetting på slira :D

Her kommer noen bilder:

 

DSC_5428_zps71799b13.jpg

 

DSC_5420_zpsac5edfa0.jpg

 

DSC_5421_zps374c6b88.jpg

 

DSC_5423_zpsef25fb5e.jpg

 

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Veldig vakker kniv! Er det du som står bak bladet og? Jeg smir litt på hobbybasis, men det er veldig lenge til jeg får damasken til å se sånn ut... Desverre har jeg aldri lagt spesielt mye arbeid ned i skjefte eller slire, men det der er jo virkelig et kunstverk som ville kostet en betydelig sum om man fant noe sånt i en butikk... Den vil nok kjæresten din bli veldig fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Veldig vakker kniv! Er det du som står bak bladet og? Jeg smir litt på hobbybasis, men det er veldig lenge til jeg får damasken til å se sånn ut... Desverre har jeg aldri lagt spesielt mye arbeid ned i skjefte eller slire, men det der er jo virkelig et kunstverk som ville kostet en betydelig sum om man fant noe sånt i en butikk... Den vil nok kjæresten din bli veldig fornøyd med!

 

Hehe, jo takk, men kunstverk er vel en "mild" overdrivelse :) . Hvis du tar en titt på forumet her og kikker litt på noen av de andre knivmakerne som legger ut tråder med bilder, så er det nok mange som kan "tituleres" som kunstnere, før meg.

 

Når det gjelder bladet, så kjøpte jeg det på villmarksmessen i Vikingskipet på Hamar for et par år siden. Husker ikke navnet på han som lagde det, men det står MH, og kanskje noen andre her kan fortelle hvem det er?

 

Takk uansett, for skryt!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei Lars

Morsom kniv! Hva består innleggene av? Metapol og ...? Har du filt?

 

Espen

 

Hei Espen!

Innlegget bestar av Metapol og riflet aluminiums plate. Og nei, jeg har ikke filt. Når jeg leste trådene til Haretex, så var det faktisk første gang jeg så akkurat det. Har vært lenge borte fra kniv hobbyen, og det har nok tilkommet en hel del teknikker siden jeg sist lagde en kniv.

Jeg skjønner nå at jeg må innvestere i litt nytt utstyr, skal jeg klare å holde tritt med eliten her :D

 

Takk for skryt!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Veldig flott kniv!

Om en skal si noe, så synes jeg den sitter noe høyt i slira.

Forøvrig synes jeg slira er fin, men enkel, i forhold til selve kniven.

 

Litt vanskelig å se, og det er mulig bildene lyver, men det kan se ut som om det er en "grop" eller bøy nedover, på rygglinjen rett bak forreste innlegg. Stemmer det, eller er det bildet som lyver?

Videre kan det virke som om den er noe "uppnosig" som svenskene sier.

Men igjen, litt vanskelig å si da bildene kan gi feil inntrykk.

 

Vakkert arbeid!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktiv kritikk/skryt Dagl!

 

Hmm, må sjekke når jeg kommer hjem :) . Tror bildet lyver litt, men er jaggu ikke 100% sikker. Bildene er ikke tatt rett ovenfra, men litt skrått forfra. Får ta et nytt bilde rett ovenfra og legge noe rett ved siden av, så får vi svar :winke1:

 

Når det gjelder slira, måtte jeg over"maven" for å få "smekk". Så da er det kanskje "maven" som sitter litt høyt på kniven.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tatt et par bilder. Ingen "svung i ryggen", men ser at overgangen mellom ryggen og mellomlegget har en "knekk" som får det til å virke som. Ser nå at det burde være en "smooth'ere" overgang der.

Om den er uppnosig? hmm, tror ikke det, men i så fall ikke mye mener jeg.

Her et par bilder:

 

DSC_5436_zpsf95ee2f0.jpg

 

DSC_5437_zps2b78811e.jpg

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nei, den er ikke uppnosig. Ihvertfall ikke mye når en ser mot tommestokken. Det er nok bildet som lyver litt, og kanskje vinkel på innleggene får øynene til å se noe som ikke er tilfelle.

Det er heller ikke noen bøy i ryggen slik det så ut, men linjen er mer rett på det stedet. Du har en begynnende krumming av rygglinjen fra bladet og til første innlegg, for så å være flatt. Det er nok dette som forstyrrer. Rygglinjen burde etter mitt syn vært flat fremst mot bladet, for så å krumme mer og mer mot avslutningen. Men - det er min mening.

 

Når det gjelder at kniven sitter høyt i slira, så tror jeg du missforstod meg.

Jeg mente ikke at slirekanten gikk høyt på kniven, men motsatt. Jeg kunne tenkt meg at slirekanten gikk høyere på skaftet. som jeg skrev første gang, så er slira tilpasset magen og den sitter helt sikkert godt fast i slira med "klikk". Men synsinntrykket av kniv i slire virker det som om kniven sitter høyt i slira og det igjen kan gi at den sitter dårlig. Altså at avrunding av maven kunne vært litt lenger bak, og kanskje også ikke fullt så skarp. Men igjen, dette er bare min mening, og det er kun "eksteriørt", siden kniven sitter fast og funksjonen er ivaretatt.

 

Håper ikke du missforstår, det er en nydelig kniv og slire!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nei, den er ikke uppnosig. Ihvertfall ikke mye når en ser mot tommestokken. Det er nok bildet som lyver litt, og kanskje vinkel på innleggene får øynene til å se noe som ikke er tilfelle.

Det er heller ikke noen bøy i ryggen slik det så ut, men linjen er mer rett på det stedet. Du har en begynnende krumming av rygglinjen fra bladet og til første innlegg, for så å være flatt. Det er nok dette som forstyrrer. Rygglinjen burde etter mitt syn vært flat fremst mot bladet, for så å krumme mer og mer mot avslutningen. Men - det er min mening.

 

Når det gjelder at kniven sitter høyt i slira, så tror jeg du missforstod meg.

Jeg mente ikke at slirekanten gikk høyt på kniven, men motsatt. Jeg kunne tenkt meg at slirekanten gikk høyere på skaftet. som jeg skrev første gang, så er slira tilpasset magen og den sitter helt sikkert godt fast i slira med "klikk". Men synsinntrykket av kniv i slire virker det som om kniven sitter høyt i slira og det igjen kan gi at den sitter dårlig. Altså at avrunding av maven kunne vært litt lenger bak, og kanskje også ikke fullt så skarp. Men igjen, dette er bare min mening, og det er kun "eksteriørt", siden kniven sitter fast og funksjonen er ivaretatt.

 

Håper ikke du missforstår, det er en nydelig kniv og slire!

 

Mvh Dagl

 

Nei da Dagl, jeg missforstår ikke, og er både enig og mottagelig for konstruktiv kritikk :D .

Det er slik man kommer seg et steg videre i utviklingen. :D Det er viktig å høre på gode råd fra folk som har peil. De som ikke tåler kontruktiv kritikk fra andre, havner ofte i fella "stand still". En del mennesker klarer ikke å se lengre enn sin egen nese, og oppfatter alt som blir skrevet som kun kritikk, og det er synd.

Jeg prøver så godt jeg kan å "suge" til meg all info som kan gjøre meg til en bedre knivmaker, så det er bare å kjøre på :D:D

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid jeg får kommentert om alt jeg tenker, delvis fordi jeg er usikker, men også noen ganger siden jeg har dårlig tid når jeg svarer, men kan si jeg fikk samme inntrykket som Dagl når jeg så kniven.

Jeg kan ikke så mye knivteknisk, og hva som knivekspertene mener er en god og dårlig kniv, men jeg kan jo forsøke å ordlegge meg om de tingene jeg legger merke til.

Det er gjerne en fordel om skaftet er litt rett over ryggen foran ved bladet. Hvis ikke får en fort illusjonen om at bladet peker oppover, som Dagl sier. Dette gjør det også lettere føler jeg å få en fin flyt over ryggen, og det å finne balansen for hvordan den skal ligge i hånden.

En annen ting er formen på magen. Og heller da nærmere innsvingningen på bakenden. Den går såpass dypt inn, at den kan se litt ut som om den tipper litt den andre veien, da i tillegg til buen på ryggen. Den blir ikke det, men det kan virke slik. Det kunne kanskje vært en fordel å ha en mindre insvingning eller en litt større bakpart, for at det skal se mer riktig ut. Er ikke sikkert den er noe bedre i bruk, men jeg tror mine øyne hadde fått mer balanse.

Jeg kan også si meg enig i at den sitter litt høyt i slira. Jeg foretrekker at de sitter litt høyere personlig, men jeg tror det understrekes ved at det er en bue i slirekanten. Hadde buen gått lenger opp, og dermed vist mindre av magen, så ville kanskje sliren sett høyere ut.

Den kunne kanskje også vært en fordel å hatt en litt bredere slire rundt bladet. Den er såpass spiss, at den kanskje gir litt inntrykk av å sitte litt høyere også.

Da har jeg plukket fra hverandre alt jeg kan pirke på, og håper det høres fornuftig ut. Føler det ble veldig vanskelig forklart det her..

Men som sagt. Flott kniv!

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid jeg får kommentert om alt jeg tenker, delvis fordi jeg er usikker, men også noen ganger siden jeg har dårlig tid når jeg svarer, men kan si jeg fikk samme inntrykket som Dagl når jeg så kniven.

Jeg kan ikke så mye knivteknisk, og hva som knivekspertene mener er en god og dårlig kniv, men jeg kan jo forsøke å ordlegge meg om de tingene jeg legger merke til.

Det er gjerne en fordel om skaftet er litt rett over ryggen foran ved bladet. Hvis ikke får en fort illusjonen om at bladet peker oppover, som Dagl sier. Dette gjør det også lettere føler jeg å få en fin flyt over ryggen, og det å finne balansen for hvordan den skal ligge i hånden.

En annen ting er formen på magen. Og heller da nærmere innsvingningen på bakenden. Den går såpass dypt inn, at den kan se litt ut som om den tipper litt den andre veien, da i tillegg til buen på ryggen. Den blir ikke det, men det kan virke slik. Det kunne kanskje vært en fordel å ha en mindre insvingning eller en litt større bakpart, for at det skal se mer riktig ut. Er ikke sikkert den er noe bedre i bruk, men jeg tror mine øyne hadde fått mer balanse.

Jeg kan også si meg enig i at den sitter litt høyt i slira. Jeg foretrekker at de sitter litt høyere personlig, men jeg tror det understrekes ved at det er en bue i slirekanten. Hadde buen gått lenger opp, og dermed vist mindre av magen, så ville kanskje sliren sett høyere ut.

Den kunne kanskje også vært en fordel å hatt en litt bredere slire rundt bladet. Den er såpass spiss, at den kanskje gir litt inntrykk av å sitte litt høyere også.

Da har jeg plukket fra hverandre alt jeg kan pirke på, og håper det høres fornuftig ut. Føler det ble veldig vanskelig forklart det her..

Men som sagt. Flott kniv!

 

Mvh

Berserk

 

Jeg er enig i alt :D . Satser på å rette på disse tingene ved neste kniv. Alt er en læringsprosess.

Takk for tilbakemelding, og gode ord.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...