Jump to content

Veldig losvillig


Robert76

Recommended Posts

Hei

 

Har en basset fauve som er 6 mnd nå. Planen er at han skal bli god på rådyr og hare. Nå har jaktlysten våknet i han. Han loser fugl, ekorn, sau, katt, elg og rådyr. Bruker nå manglene på tur, slik at jeg får korrigert/stoppet han når han begynner å fly etter fugl og div. Det jeg lurer på er hva er riktig måte å få han til å jage det jeg vil at han skal jage?

Link to comment
Share on other sites

Min Fauve jaga gjerne ekorn og fugl som ung, men har roa seg med det nå i det siste, uten nevneverdig korreksjon. Det gjekk på ein måte av seg sjøl, virker det som.

 

Sau har han ikkje likt sia han som liten valp var med og mata sau, midt i flokken.

 

Elg har han aldri vist interesse for.

 

Nå jagar han rådyr, hjort, hare og rev. Einaste bakdelen er at losane er litt for korte for min smak.

 

Skal du korrigere så bør du vere sikker på at du korrigerer på feil dyr, og ikkje minst på rett tid. Og oppmuntre tilsvarande på rett dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok den legger av seg en del tull etterhvert. Med unntak av på husdyr ville jeg ikke brydd meg så mye med å korrigere. Kjedelig å gjøre det basert på antagelser eller på feil tidspunkt. Derimot har jeg tro på å prege den på det en ønsker den skal jage. Altså slippe på hare og rådyrplasser selv om det selvsagt er risiko for annet vilt også der. Uansett har første høsten liten verdi. Jeg ville kanskje oppsøkt viltfattige områder for å trene kontakt, innkalling, søk. Så kan resten komme som en naturlig følge av det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...