Jump to content

Utstyr til fjelljakt i 13-1500 meter (oktober)


ptjornevig

Recommended Posts

Hei

Jeg og en kompis skal til Myrdal på rypejakt neste helg, men jeg lurer litt på noe og håper at noen erfarne fjellfolk kan hjelpe meg!

 

Jeg er veldig i tvil om hvor mye klær jeg må ha med ?

Vi skal sove i lavo og jeg lurer derfor på hvormye eg reelt trenger for to dager på jakt uten hund.

 

Det jeg har tenkt er :

Skalljakke/busker m. Membram

1 sett ull

2 par ullsokker

1 par fjellsko

Termorest underlag

Sovepose

Hodelykte

Hals

Caps

Termos

Trangia (gas) - er meldt 0 grader på natta er det greit å bruke gas?

1 sett fleece bukser/genser

25 patroner

Hagle

PusseOlje

Fyrstikker

Whiskey sukker og krem

 

Hva mangler jeg/ bør je ha mer av?

 

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Spiller vel ofte ikke noen rolle om det er 2 eller 10 dager, man trenger som regel det samme utstyret. Forskjellen er vel i mengde mat og ammunisjon.

Når det gjelder utstyret så er det vel i hovedsak greit. Ville i tillegg tatt med lue, hansker, kniv/multitool, joggesko (greit å kunne ha noe å skifte til etter en lang dag på jakt), solbriller, 1hjelp kit, dagstursekk, vannflaske, kart/kompass/gps, batterier. Jeg drar jo heller aldri noe sted uten en fjellduk/tilsvarende.

 

Greit med gass, men pass på sikkerhet både ift avgasser og eventuelle lekkasje.

 

Jeg var forøvrig på jakt i Omr Myrdal 1-2 oktober. Hadde med hund så jeg holdt meg mest i de lavere partier av terrenget. Lite lirype i området, var en runde etter fjellrype rundt Geitanosi men fant ikke mye av sorten. Jeg var ikke oppe på selve Broksfjellet, det er vel kanskje bedre mtp fjellrype der. Flott terreng, men en del meget bratte partier som man skal være forsiktig i, særlig i dårlig sikt.

 

Skitt jakt, stay safe!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, dro ikke helt tomhendt hjem. Men lite fugl å se.

 

En er jo ikke avhengig av hverken multitool eller gps, men tidvis kjekt å ha. Er for øvrig bra mobil dekning iområdet, så en smartphone og navida app gjør jobben som gps. Ganske bratt opp på Broksfjellet, så i dårlig sikt kan gps være greit. Fine områder å sette opp telt/Lavvu innover i Myrdalen, men solen kommer sent og går tidlig. Men totalt sett flott område, jeg hadde to flotte dager og mange fine opplevelser.

 

Skitt jakt og god tur:)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler denne gps'en

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/friluft ... 30026.html" target="_blank" target="_blank

Liten og lett (87,3 gram) med batterier, veldig enkel i bruk. Den har ikke kart så du tvinges til å ha med papir karteg også :winke1: . Med det så mener jeg at du faktisk bruker og har med et kart som viser et stort bilde av terenget og virker heletiden og ikke et 4 tommers digitalt bilde som forsvinner med flatt batteri.

Husk kompasset også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...