Jump to content

lyddemper til 30-06


tripp

Recommended Posts

Ok. Er ikke noe problem med å bruke 9,5mm demper du får bare bittelitt mindre dempe effekt. Hadde kjøpt en pga prisen selv om hullet er litt stort.

 

Syns 30.06 er fin ved ca 52cm løpslengde. Har hatt 40cm men det var ikke noe å anbefale :mrgreen: Hvis 30.06en min blir bedre av en bedding skal jeg kappe til 52cm og montere demper på den selv :) Men må først se om den blir bedre av bedding. Gjør den ikke det blir det annet kaliber i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en kommentar til hullstørrelse ved 3006.

 

En hullstørrelse på 8mm ville jeg ikke ha brukt. Grunnene er flere..

 

Kulene har normalt en diameter på 7,82 mm. Hvis det er usymmetri i demperen slik at trykket rundt kulen er ujevnt, kan den lett slenge mer enn det den normalt gjør rett etter den forlater løpet og kan komme borti baffles og gjøre skade på demper og i minste fall øke spredningen på treffpunktet

 

Den største faren er at det krever mye av de som skal gjenge opp løpet for demperen og man må være helt sikker på at den som gjemger opp løpet har maskiner og kompetanse til å gjøre en skkkelig jobb. Det skal ikke mye til før man har brukt opp de 0,09mm man har av luft rundt kulen. Jeg vil vel gå så langt å si det begynner å bli uansvarlige små marginer.

 

Så kommer slitasjen på gjenger ved bruk. Dempere skal taes av etter bruk for å forhindre rustdannelse i løpet. Da særlig hvis demperen har aluminiumsgjenger

 

Dempingsendringen ved å øke til for eks 9,5 mm er liten og ligger vel i området ca 3dB som ingen kan høre ved de lydtrykkene vi snakker om. Vi får en vesentlig større margin også over tid.

 

Har sett demperuhell og det er ikke pent å se på. Vi hører ikke så ofte om hvor mange dempere som havner mellom skytteren og målet.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke mye til før man har brukt opp de 0,09mm man har av luft rundt kulen. Jeg vil vel gå så langt å si det begynner å bli uansvarlige små marginer.

 

På min Sonic 45 max 8mm, er hullene i modulene 9,0mm. Det er altså litt å gå på her. Regner med at også andre dempere har litt overmål i forhold til kulediameter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...