Jump to content

Hjelp med rifleoppsett (Howa)


Th.Kitten

Recommended Posts

Da har jeg innfunnet meg med at det blir en Howa 308Win, spørsmålet til kjennere blir da hvilket oppsett jeg burde gå for.

 

1.Jeg har en stille drøm om en Howa 1500 i en GRS stokk (jaktdepotet pakke) http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=2795

 

2. Jeg synes også at Howa Hogue varmint flutet ser interessant ut. http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=2601

 

3. Siste alternativ: Howa Precision Hunter Varmint/standard løp http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=2912

 

Er det noen presisjons fordeler med en Hogue varmint/flutet kontra Howa 1500??, jeg vet/lest at 1500 standard løp er utsatt for presisjons tap ved varmskyting, men er dette nok til å styre unna ?

Kort sagt , hva ville du gått for? , og gjerne hvorfor..

Link to comment
Share on other sites

har ikkje howa sjølv. (ve berre nevne det)

 

 

eg ville gått for houge stokken. for så å bytta den ut seinare, med for eks grs. eller anna

 

eg ville valgt den pga. fluta løp. (det er tøft)

 

og houge stokken er heilt grei ikkje den beste, men berre å bytte seinare. mykje stokka som kan kjøpast til

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg ville helt klart ha gått for en Howa Precision Hunte med standardløp.

Dette er en bra (og stiv stokk) med alu beddeblokk. Denne Hogue stokken har jeg lite til overs for da en er alt for myk. Skyting med tofot er ikke optimalt med en slik stokk. GRS stokkene synes jeg blir alt for voldsomme til jaktbruk (men det er nå min mening). Varmintløp ser jeg heller ikke poenget med da børsa bli tyngre. Det er blitt en trend den siste tiden (og jeg har syndet selv) at folk kjøper seg tyngre og tyngre rifler med enorme kikkerter. Disse er forferdelige å drasse rundt på, selv om man ikke skal gå langt. De er også ganske uegnede til de fleste typer jakt. Sanheten er at de fleste dyr skytes på rimelig moderate hold, det som da er viktig er synsfelt og et rimelig kraftig/lett synlig retikkel. Tunge børser er heller ikke særlig opptimalt ved frihåndsskyting. Jeg synes de blir for tunge å holde i ro.

Mitt råd er at du kjøper deg en Howa Precision Hunte og setter på kvalitetsopptikk i størrelsesorden 1,5-6x42. Da er du godt rustet til de fleste typer jakt her på berget.

Mulig dette ble en liten avsporing :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min Remington 700 Tactical har samme Hogue overmold stokk. Jeg dunker fint på 500 meter med tofot, og mine avvik kan jeg si ganske sikkert skyldes skytter og rekyl. Med demper på plass er jeg rimelig sikker på at den skal skyte ganske stødig på alle hold som 308 praktisk kan fungere på. Så at den Hogue-stokken skal gi noe problem kjenner jeg ikke igjen... Men jeg ville og gått for Precision Hunter fordi den har monte carlo! Rette, amerikanske stokker er helt fjottete rent ergonomisk, jeg kommer for lavt på min 700, og kommer til å kjøpe en McMillan A3 sportster EDGE. Men som sagt, min Hogue fungerer okeli-dokeli på 700! Vi kan diskutere det med myke stokker og tofoter når jeg kryper opp mot maksladinger, tunge kuler og prøver å strekke holdet mot kilometeren (Om jeg ikke har bytta stokk før den tid).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...