Jump to content

Montere kikkertsikter med lang snute.. Problematisk?


rypert

Recommended Posts

Har syslet med tanken om å anskaffe et kikkertsikte av typen mye forstørrelse. Disse siktene er endel lengre enn det jeg er vant med. Bruken er bl.a rypejakt hvor rifla bæres i riflesekk - hvor mitt muligens konstruerte problem ligger.

 

Så til spyrgesmålet; tåler siktet å stadig bli stappet i/hentet opp fra riflesekken i forhold til ytre påvirkning på den lange snuten? Det er jo en del avstand fra den fremre ringen og frem til objektivet, jeg tenker da på momentet dette vil få ved evt press e.l. Monteres i stålringer. Siktet er et SII Big Sky 6-24x42.

 

Håper jeg gjør meg forstått.

Link to comment
Share on other sites

Alt med måte... Men ellers ikke noe problem. Tenk på påkjenningene kikkerten får under skudd. En "løs" kikkert blir skøvet forover på børsa grunnet rekylen. Børsa går bakover og kikkerten "prøver" å stå i ro. Ble litt ot, men prøver bare å få frem poenget med hva den blir utsatt for.

 

Som du selv nevner: et konstruert problem :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor stive rør det er i Sightron, men med lange rør med 1" diameter skal det ikke rare dulten til før de blir bøyd slik at du bommer på rypa. Ville gått for en mere kompakt kikkert helst med 30mm rør. Har en Nikon 4200 6-24 selv, fikk dunka litt på ojektivet og var langt ute på skiva. Mye kikkert for pengene, men greiest på skytebanen til ladetesting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...