Jump to content

Browning Bar Longtrack Med demper


HEK

Recommended Posts

Hei

Erfaringer med Longtrack og demper?

Funker eller ikke?

Naboen har skutt 500 skudd uten puss med sin Bar II den veksler fortsatt.

Men selger av Browning ville ikke tillråde demper på nykjøp....

Og en ting til, må sluttstykket slippes frem, eller kan det lukkes forsiktig??

Link to comment
Share on other sites

Det har vist litt å si hvilken kaliber det er snakk om. Jeg har en Bar II i 7mmRM. Min børsemaker frarådet demper på en Bar som forbrenner så mye krutt, og trenger full løpslengde. Hadde det vært 308 eller 30-06 hadde han vært mer positiv til mitt ønske om demper. Jeg fulgte rådet, og slo fra meg ideen om en demper på denne børsa.

 

Hvis du slipper sluttstykket sakte frem (for å unngå støy), risikerer du at bolthodet ikke låser skikkelig. Da får du klikk. Dette må du teste nøye på banen, hvor mye fart du trenger på sluttstykket for å sikre fullstendig låsing. Kjipt med klikk når elgen står med breisida til og trådkorset er på rett plass. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang lading av Browning bar

 

Jeg har aldri hatt klikk på mine to (longtrack og shorttrack) uansett hvordan jeg lader den. Når jeg sitter på post å skal lade så er magasinet ute, legger så en patron i kammeret mens jeg slippe sluttstykket sakte fram i lås. Etterpå er det bare å låse et fullt magasin på plass. Hvis du slipper sakte fram vil sluttstykke stoppe opp ca en cm før det er i lås, du ser at det er et rødt merke i låsekassen der ladearmen stopper. Det er bare å "hjelpe" til litt når du dra frem så går det i lås uten så mye lyd. Litt klumsete forklart men håper du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Har long track i 9,3×62,den fungerer med demper,men jeg har skutt relativt få skudd med demperen montert.

Skyter nå bare uten demper.

 

Er det kun short/long track som har justerbar gassport eller har bar ll det også?

 

Kan også legge til at jeg har skutt kun med 15 grams Norma Oryx og 15 grams Norma Jaktmatch, demperen er en Schultz og Larsen TMD 45 og gassporten/skruen har aldrei vært justert.

 

Dette kun til info.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har justert flere 10-talls 'Bar' i de senere år og det kan virke litt varierende faktisk , vil si slik jeg har erfart at noen er mere kresen enn andre men tror dette skyldes hvilken patron/kulevekt en velger og spesielt hvilket kaliber . Men mener og kunne si at alle er mulig og kunne justere til 100 % . Velger man kaliber 308 og 30-06 er man sikker virker det som . 9.3 har hvert litt mere ustabil men virker som det har med patronvalg og finjustering . 300 WM er nok den med mest kilne . Har hvert i kontakt med børsemaker fra importør og han setter kalibrene i samme rekkefølge . Jeg har drevet med en 300 WM nå siste uken og dette har hvert den mest problematiske jeg har forsøkt meg på men etter og ha skiftet en del på sluttstykket (Timing Latch del nr: 3136) så ble den vesentlig bedre . (Sluttstykket kilte seg skjevt i utkasteråpning på hvert skudd) . Jeg brukte flere titalls skudd på denne rifla for justeringen på portskruen måtte justeres med millimeterforflytting for og finne det riktige trykket . 300 patronen er jo en stor patron med mye krutt og høyt patrontrykk så det ligger nok noe her . Nå vil ikke jeg framheve noen spesifikk demper men vil si til dem som har problemer at det er og anbefale og ha moduldemper og har dere problemer så ta av en eller to moduler så repeterer de ende sikrere og dempereffekten er marginal . Denne som hadde så mye problemer før veksler nå som 'hakka møkk' og jeg kaller den friskmeldt .

Dette er selvlærte erfaringer jeg deler med dere og mine meninger om saken men kan selvsagt ikke påstå det er den tekniske fasit ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...