Jump to content

Innskyting etter stokkbytte?


LimpMidget

Recommended Posts

Du må iallefall testskyte. Jeg har og har hatt rifler som:

- må skytes inn om de har vært ute og inn igjen i samme stokk (Rem 700 i Rem trestokk, Mauser M67 original stokk, Brno CZ 511 original stokk)

- rifler som må skytes inn når en bytter stokk (så vel 7-8 klikk i høyden og 3-4 sideveis mellom en AICS og en HTG stokk her for noen uker siden)

- rifler som kan inn og ut av samme stokk uten innskyting (Hansen i AICS, null endring, Barnard i Robertson, null endring)

- rifler som har marginal forflytnign mellom stokker (Sauer i Sauer vs McM SSG 3k)

 

Trenden er vel omtrent slik,

- ingen bedding, ingen forutsigbarhet

- bedding, kan ut og inn av samme, delvis veksling

- beddeblokk = good shit

 

MEN, forskjellig form og vekt på stokken gir forskjellig rekylopptak, og VIL endre treffpunkt, mer eller mindre, oftest mindre, men det vet man ikke før det har smelt en gang eller to.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, svært variabelt. Bytta stokk på min Rem 700 og hadde i praksis samme treffpunkt. Men uten søylebedding og med trestokk er det vanskelig å trekke til låskasseskruene likt og jeg innbiller meg at det fort kan påvirke treffpunkt. Som sagt det gjorde ikke det hos meg, men det kan ha vært flaks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...