Jump to content

Første hund


mats_k

Recommended Posts

Her er enda en tråd som handler om en kar som skal skaffe seg hund for første gang.

 

 

Har omsider bestemt meg for å skaffe meg en 4 beint tur/jaktkompis som i hovedsak skal brukes til jakt på ryper.

 

Her er noen av kriteriene som jeg legger vekt på:

 

-rypejakt

-snill med små barn

-tur kompis. sommer: (bære kløv) vinter: (beherske trekking av pulk?, tåle kulde)

-generelt snill å rolig hund å ha i hus

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt der som du er nå en stund, og kan gi deg ja på 3 1/2 av 4.

Er ikke verst det ;-)

Engelsk Springer Spaniel fra gode jaktlinjer er:

God på rypejakt og på de fleste andre fugler.

Snill med små barn

En fantastisk turkompis som kan bære en liten bære kløv, men neppe trekke pulk!?

Og de er generelt snille å rolig hund å ha i hus, ja kanskje den roligste av alle fuglehundene som finnes.

 

At de i tillegg regnes om lettdreserte og har interesse for lydighetstrening er jo også et pluss.

Kan ikke si at Dachsen vår på et år er så opptatt av sånn! :lol:

Så en Springer Spaniel er nok en lettere første hund enn en Dachs ja.

 

Trenger vel ikke si at vi skal ha oss en Engelsk Springer Spaniel, men kanske ikke før til neste sommer...

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det er gjort mye med dette i avls arbeidet, samt er eier flink med sosialiseringen vil det heller ikke være noe problem.....

De få jeg har møtt er super sosiale og trivelige....

Jeg vet at Nemi og Cain på forumet har to stykker....de er super trivlige.

Drar unger på akebrett og "store" barn på ski(les Buster) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde også mest av alt lyst på en Gordon Setter. Det er jo bare helt enkelt verdens fineste hund! :)

Men har, av svært mange, blitt advart om at de er mye mer jakthunder enn familiehunder.

Og jeg kommer nok til å jakte fugl 30-35 dager, men ha hunden de andre 330+ dagene også...

Orker ikke, og har ikke tid til, et par timer på heia daglig for å unngå en Setter som er helt propell...

 

 

Siden vi fant ut at en Setter ikke var aktuellt måtte vi begynne å tenke hlt på nytt.

Har lest masse på www.canis.no sin rasevelger, lest masse på forskjellige kenneler sine hjemmesider

og pratet/chattet med en hel det fuglehundeiere og tidligere sådanne.

Plutselig en dag gikk det opp for oss at vi hadde "glemt" en hel familie av fuglehunder, nemlig Spaniels.

Har en kammerat som har Engelsk Springer Spaniel, og den er så snill og rolig som det går an!

Og derfra var vår sak klar! Nå håper vi bare på å komme over en voksen ESS slik at vi kan få den snarest.

Ellers må vi nok vente til neste sommer så Spike får blitt voksen først...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er stående hund til rypejakta som er første pri.

 

Har også litt tvil når det gjelder setterne. Er jo supre hunder når det gjelder jakt, men trur det kan bli litt for mye "energi" på en vanlig fisketur midt i båndtvangen..eller tar jeg helt feil? :) Ang. setterne, så har jeg hørt at IS og GS bare er dårligere utgaver av ES? Mulig jeg er helt på jorde her å :?

Link to comment
Share on other sites

Har også litt tvil når det gjelder setterne. Er jo supre hunder når det gjelder jakt, men trur det kan bli litt for mye "energi" på en vanlig fisketur midt i båndtvangen..eller tar jeg helt feil? :)

Her tror jeg det blir litt som man lager seg selv. Skal man ha en topptrent hund til jakta, trenger den trening. Da vil den også kreve trening. Holder man treningsmengden nede, vil den ikke kreve så mye. Da får man heller ikke så topptrent hund til jakta. Tror det uansett er viktig å ha regelmessig trening, på det nivået man har bestemt seg for. Vi har to GS, disse trener vi bevisst ikke mye. De krever heller ikke mye trening, og er ikek urolige av den grunn. De får ikke tur absolutt hver dag i vinter-vår halvåret, men vi øker gradvis på fra juli og mot jakta. Vi forlanger dog ikke hunder med full sprut hele dagen i 5 dager strekk....

 

Ang. setterne, så har jeg hørt at IS og GS bare er dårligere utgaver av ES? Mulig jeg er helt på jorde her å :?

Jeg vil vel ikke si at det er en korrekt påstand. Både IS og GS har blitt mye bedre jaktmessig de siste årene. Spesielt mot rypejakt og høyfjellsprøver. Mange sier at man har ofret noe av skogsfugl-egenskapene på veien, og de lærde strides.....

MEN, jeg tror nok at ES er en jevnere rase, spesielt ettersom det er stor bredde i avlen. Men det er mange ES, og ikke alle er bra. Når det gjelder pointer, er også den en svært jevn rase jaktmessig. Jeg tror kanskje man har best sjanse til å lykkes i jaktsammenheng med en Pointer. Årsaken er at selv om avlsbasen er mindre enn ES, så avles pointer kun for jakt. Det er ingen som kjøper pointer fordi den er pen! Ihvertfall ikke i like stor grad som setterne. Pointer har ord på seg for å være masete, men jeg har ingen erfaring med dem til å si noe om det. ES har også ord på seg for dette, så det blir vel hipp som happ. Pointer har svært tynn pels, og tåler kanskje kulde noe dårligere enn setterne. Men, så har man isklump-problemer i pelsen med setterne, så det går også opp i opp vil jeg tro.

 

Det er svært vanskelig å råde noen til valg av valp. Til sist er det kjøperens egen intuisjon og smak som avgjør. Teller det å få til en jakthund på høyfjell for en førstegangs-eier, vil jeg anbefale pointer. Men sørg for å gå skikkelige dressurkurs, så du har kontroll. Og uansett hvilken rase du velger, så sjekk foreldre og stamtavler før du bestemmer deg.!

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for alle svar :)

 

Har nå bestemt meg for at valget blir ES. Har ingen spesielt god begrunnelse, men fulgte magefølelsen.

 

Nå kommer da spørsmålet om hvilke linjer man bør se etter...

-skal brukes til jakt på snaufjellet.

-må være grei mot småbarn

 

 

Noen som har forslag på gode oppdrettere? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...