Jump to content

Den beste jeger/våpen forsikring?


ole.elg

Recommended Posts

Hei.

Etter hvert som årene har gått og våpengarderoben er blitt kraftig oppdatert har behovet for en dekkende forsikring meldt seg. En innboforsikring dekker jo det meste hjemme, men man lufter jo våpen og utstyr i blant(ofte)og da kan jo verdien av det man har med seg fort overstige de 25-50.000,- en vanlig reiseforsikring dekker.

Er det noen som har noen tips om forsikring som dekker tilnærmet ubegrenset? Regner med at det finnes noen representanter fra forsikringsbransjen her inne som har noen tips og råd.

Jakt sesongen er i gang og det hadde vært greit å få på plass en bra forsikring snarest.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og skulle skrive en tilsvarende tråd, pussig nok fant jeg ikke noen tråder som gikk på forsikring av våpen. Har selv to pistoler jeg skal forsikre.

 

Mange forsikringselskaper har spesialisert seg på enkelte ting, eks hund, fotoutstyr. Og dermed sitt de også med en kompetanse rundt dette. Hvilke er dette når det gjelder våpen?

 

Ole.Elg: Vær obs på at enkelte innboforsikringer kun dekker like ting opp mot en 40-50 tusen. Eks mynt og våpen. De ser på det som samling når verdien blir for stor, og dermed må det forsikres eget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Kom over denne tråden nettopp, og selv om dette kanskje er for sent for deg, håper jeg med å kunne bidra med litt kunnskap om området her. Jeg har jobbet i forsikringsbransjen i en god del år og har sett det meste. I tillegg har jeg assistert flere hundretalls jegere og skyttere. Jeg skal si litt om forsikringene som er mest aktuelle for jegere.

 

Innboforsikringen:

Dekker normalt det som er i boligen ved tyveri, brann, naturskader. Enkelte forsikringsselskaper dekker også ulykker ved ytre påvirkning, for eksempel hvis man er uheldige å skubbe borti, eller barn som søler brus over noe som blir ødelagt. For utstyr som våpen, kikkert, GPS og avstandsmålere osv. kan dette være aktuelt. Som hovedregel dekker ikke innboforsikringen gjenstander som tas med ut, men det finnes forskjellige unntak i ulike selskaper. Som oftest er det ingen maks begrensning, så en Drilling til 100.000,- vil som oftest være like godt dekket som en billig hagle. Men for all del, avklar dette på forhånd da det finnes unntak overalt!! Et godt tips er å ta vare på kvitteringer/takst på de dyreste gjenstandene, og der hvor det ikke finnes kvittering ta bilder av gjenstanden! Ta også bilder av rommene i boligen. Dette er ikke noe selskapene krever, men kan være svært nyttig ved et eventuelt oppgjør. Lås kvitteringer og bilder inne i våpenskapet

 

Reiseforsikringen:

Denne dekker gjenstander som tas med ut fra egen eiendom. Det er begrensninger på enkeltsum for enkeltgjenstander, i noen selskaper 15000, andre mindre og andre mer. Det er også som oftest en totalbegrensning for hva som kan erstattes, for eksempel 40.000 totalt. Tillegg er det så utrolig viktig å være klar over at reiseforsikringen dekker langt ifra alle tilfeller. For å få erstatning ved tyveri, krever de fleste selskaper at utstyret er innlåst, eller under oppsyn, så for eksempel en jaktrifle som ligger igjen i teltet, mest sannsynlig ikke dekkes. Gjenstander man er så uheldig å miste vil svært sjelden gi grunnlag for erstatning. Ulykker er et tema for seg selv. De fleste selskaper dekker skader som følge av "ytre påvirkning" Det vil si - skulle man miste pumpahagla si i vannet under gåsejakta, vil man som oftest ikke ha grunnlag for erstatning. Men hvis du blir dyttet i ryggen først, er saken annerledes, hvor "dyttet" blir den ytre påvirkningen. Men igjen, unntak finnes og det beste er å sette seg in i vilkårene på forhånd.

 

Forsikring på verdigjenstand:

Aktuelt hvis det økonomiske tapet er det du frykter. Denne dekker som regel alt man kan tenke seg av skader, men er begrenset til enkeltgjenstander som spesifiseres på forhånd. En tommelfingerregel sier: forsikre det du ikke har råd til å tape. For svært mange jegere er den største frykten at uvedkommende skal få tak i ens våpen, og ikke nødvendigvis det økonomiske tapet - her blir en slik verdigjenstand forsikring mindre viktig. Men for eieren av en Drilling, bør en slik forsikring vurderes. Nå er tyveri av våpen heldigvis ikke et stort problem for forsikringsbransjen, så denne koster svært lite. Unntak og ulike varianter finnes selvfølgelig også her.

 

Hundeforsikring:

Denne blir aktuell hvis du er redd for å måtte punge ut ved vetrinærbesøk, om hunden mister evnen til å jakte eller dør. Vår obs på egenandeler, karenstid og begrensninger for hvilke tilfeller som omfattes. Har hunden for eksempel haltet på høyre pote før forsikringen ble tegnet, risikerer man å ikke få noe igjen om samme pote blir skadet igjen.

 

Håper dette var til nytte, selv om det blir veldig generelt. Jeg svarer gledelig på spørsmål, men ønsker ikke å komme med anbefalinger om enkelte forsikringsselskaper, eller uttale meg om enkeltsaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...