Jump to content

Ny Boyds stokk på en CZ550 Lux


janove

Recommended Posts

Jeg har en lengre tid prøvd å finne en "original" stokk til min 550 lux, med høyere kinnstøtte en det som er original.

 

Fant ikke noen ut av esken løsninger men fikk et tips om at bruke stokk som er til Mauser M98, siden 550 er en klone.

 

Bestilte stokk fra USA forrige uka og fikk den levert i dag.

 

Utfordringen er da, hvordan ska jeg gå frem før at få et bra resultat?

 

Jeg monterte av stokken i dag før at se hvor stort jobb det er at tilpasse. Hva jeg ser så er det i stort sett et par milimeter på hver side der avtrekket ska ned som må fjernes.

 

Min tanke er at måle på original stokk, før å se hvor stor åpning det er på den og siden ta av like mye på begge sider på boyds stokken.

 

Hva ska jeg bruke for verktøy her?

 

Andre tips taes imot;-)

 

dette er stokken jeg har bestilt: http://www.boydsgunstocks.com/product.h ... 4&cat=1222

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt også på å funderte på å tilpasse en M98 stokk, men så fant jeg en 550america stokk til salgs og kjøpte den og da ble M98 stokk prosjektet lagt tilside.

Det jeg mener er det største problemet med M98 stokken er at den er smalere i stokken ovenfor pistolgrepet og når man da er nøtt til å frese ut plass for sikringsfløyen på høyre side og bolt utløseren på venstre side så blir det liksom litt lite treverk igjen og stålkantene rundt sikring og bolt utløseren blir stikkende opp fra treverket, det må også antagelig tas ut noen mm treverk i bakkant av sporet for bolt håndtaket da M98 står litt lenger frem.

Mulig at skruhullene for stokk skruene må flyttes litt, men da jeg uansett ville ha søyle beddet stokken så spiller det ikke så stor rolle å flytte litt på hullene. Underbeslaget må også felles inn i stokken på nytt da det er større en M98.

Dette var det jeg regner med å må gjøre med den Coleman stokken jeg har for å få min 550 kasse til å passe i stokken.

Med gode måle rutiner, trippel sjekke målingene før du freser med Dremmel, skjærer med kniv og huggjern, sliper med sandpapir og fyller igjen eventuelle feil med beddemasse så blir det å passe tilslutt, men det er antagelig ikke gjort på en kveld å få gjort alle tilpassingene.

Ta masse bilder og fyll opp tråden om hvordan det går og hva som må gjøres av forandringer, så kanskje jeg får ånden over meg til å ta opp mitt eget prosjekt igjen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er en CZ550LUX, høres ut som at det må bli en prosjekt tråd av dette.

 

Må innrømme at jeg er skeptisk siden jeg ikke er så dreven på tre arbeide, men på samme gang så koster Boyds stokken under 1000,- inkl frakt og MVA. så fallhøyden er ikke stor hvis det ikke blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jan Ove skal gamle børsa mi få ny stokk nå, da blir den sikkert fin 8)

jeg har sendt deg en pm med kontakt opplysninger til en flink kar i Skjeberg som sikkert kan fikse dette for deg billig, han driver ofte med slike ting som tilpassing og bedding av skjefter.

Sikkert mange her inne som kjenner til han, men vet ikke om han ønsker navnet sitt opplyst her inne så da tar jeg det på pm. for sikkerhetsskyld :smile:

Link to comment
Share on other sites

Litt oppdatering.

 

bare sånn at det er sagt,til tross for at en cz550 er en m98 klone så er det mye som ikke er likt.

 

Boyds stokken er tålig grei, mindre på det meste så det er da ikke problemer med at fjerne masse.

 

min tanke når jeg fikk høre at det var en M98 clone var, greit nok skru av og skru på og mulig en millimeter eller to som må fjernes.

 

Så enkelt er det ikke.

 

Jeg vil legge ut bilder så snart jeg får den tilbake ferdig tilpasset og bedded.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...