Jump to content

Ladepresse for 3006?


ZerBlatt

Recommended Posts

Det går fint. Det er bare 4 hull til dier, så det kan tenkes at du vil ta ut senterpinnen som vrir toppstykket framover. Da har du en alminnelig 1-stasjonspresse. Jeg vil anbefale LEE - da får du med hylseholder:

http://www.titanreloading.com/rifle-rel ... 3-die-set-

 

LEE har laget denne pressa som har 5 hull for rifleammo

http://www.titanreloading.com/presses/lee-load-master

 

LEE har lagt ut noen videosnutter på youtube

http://www.youtube.com/user/LeePrecisionInc

Link to comment
Share on other sites

Ok. Pressa jeg bruker er med 3 hull turret. Jeg regner jo med at man må kjøpe ny hylseholder og dier. Kanskje også ny tennhette feeder. Er i ferd med å kjøpe en ny progressiv presse som jeg også skal bruke til pistol/revolver. Kanskje jeg også skal kjøpe en enstasjonspresse til riflelading. Noen som har et godt forslag? Rimelig og god. Regner med at man da også må kjøpe kruttvekt.

Link to comment
Share on other sites

Har ei trollgammel Lee, minner mye om Challenger (uten de der "nymotens" Breech Lock Quick Change-greiene), solid og god presse!

 

Lader revolver-ammo på progressiv presse, men har enda ikke sett noen fordel i å gå over til progressiv presse til rifleammo.

Det kan vel ha litt med at jeg lader samme kaliber til flere rifler/kammer, så necksizing er ikke en option for meg, og at volumet er relativt lite.

Laden kanskje et par tre hundre patroner i .30-06 og .308 i året (mot flere tusen i .38/.357 mag)

 

Slik foregår min ladeprosess for rifleammo:

 

- tromler / vasker i ultralydbad (skippes ofte om det er mine egne "rene hylser")

- (tørking)

- smøring

- sizing / de-priming

- tromling

- rens av hettelomme, flash hole uniforming (fant ikke norske ord..)

- setter inn tennhetter (bruker Lee Auto Prime XR, eller Lee Ram Prime alt etter humør) :D

- fyller krutt

- setter inn kule

 

Som du ser går ofte riflelading over to, eller flere dager hos meg.

Og det er kun de tre siste operasjonene jeg ville spart ørlitt tid på dersom jeg kjørte prosessen i ei progressiv presse... så rifleammoen min vil nok fortsatt bli lada på enstasjon her i huset.

 

Kjøp ei O-presse (Lee Challenger eller lignende) og jeg kan nesten garantere at du ikke blir skuffa!

 

Jeg bruker også enstasjonspressa til å size hjemmestøpte kuler, så den pressa vil nok for alltid være bolta fast i benken på furtebua mi.

Nesten så galt at jeg vil går for en "from my cold dead hands" kommentar om den pressa! :-)

Link to comment
Share on other sites

Billig og bra enkeltstasjonspresse: Lee - en snau tuselapp - halvannen for helt sett (har slik presse selv)

Kjempegod enkeltstasjonspresse: RCBS Rock Chucker - ca halvannen tusenlapp - drøyt tre for helt sett (har slik presse selv)

Kjempegod enkeltstasjonspresse: Forster Co-Ax - tre og en halv tusenlapp (ønsker meg slik presse selv)

 

Grunnen til at jeg ønsker meg Co-Ax, er at den har en smart løsning for å sette i dier. En fikserer ringen på dia, og smekker den på plass i pressa, så er det ferdig justert. Jeg bruker imidlertid slike ringer på de to vanlige pressene jeg har, og oppnår omtrent det samme med en kort sjekk av justeringen. Så jeg kommer nok til å prioritere noe annet å bruke de pengene på.

 

Men som kaaredump sier: Lee-pressa holder nok til så mange riflepatroner en gidder å lade på den.

Link to comment
Share on other sites

Pro 1000 bruker vanlige dier. Det er Dillon Square Deal som bruker mindre diameter på diene sine.

 

Hvis trådstarter ønsker å lade riflepatroner med litt høyere hastighet enn enstasjon, så finnes LEE Classic Turret (Gamle turret'n makser på 51mm-hylser.).

 

Ellers så håndterer Dillon 550/650/1050 riflehylser, men da begynner det å koste.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

30-06 .308 og .45 bruker samme shellplate

 

Fri høyde er omtrent 8 cm på nye presser.

Hva eventuelle tidligere modeller har vet jeg ikke.

 

http://www.titanreloading.com/presses/l ... ell-plate-" target="_blank

 

Slaglengden er 3.5 inch - Dette burde gå bra - Det går i alle fall helt fint med .308

Noen kjøpekuler til 30-06 butter i "taket" men de fleste går inn hvis du setter kula i hylsa rett under dia.

Litt klumpete men til å leve med hvis alternativet er å kjøpe ny presse til å lade 300 kuler i året.

 

Bruk av funksjonen for å sette i hylsa vil ikke virke for stor rifleammo og kruttladeren takler for lite volum.

 

Men det er klart - denne pressa er ikke dimensjonert for

store patroner. Å smøre hylsene og fare fram med list og lempe lønner seg.

Å være impulsiv og brå er neppe veien framover.

Jeg har sett bilde av en LEE turret presse hvor den nedre delen

er revet i 2 stykker.

Hvis det skulle skje meg så vil jeg ta det som en personlig fornermelse og lime stykkene sammen med 2-komponent lim og aluminiumsplater på trass selv om delen koster omtrent 22 dollar.

Noen mener det nedre stykket er laget av presstøpt aluminium legert med sink.

Jeg mener det er laget av Silumin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silumin" target="_blank

Kanskje ikke første valg for en vektløfter som spiser stål til frokost, men holdbart nok for Otto Normalforbruker.

 

For den som primært lader pistolammo så er det en mulighet

å lade ett moderat antall med 30-06/.308

 

For de som støter på problemer med aluminiumsflater som "gnisser" mot hverandre og som er vonde å smøre vil jeg anbefale noen "strøk" med Teflon på boks før det smøres med f.eks ett velegnet fett.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Lee sine "Classic"-utgaver er støpejern. De andre er en aluminiumslegering. Jeg har ladet riflepatroner på Turret både med alu- og med stålfot. Ikke noe problem å helpresse .308-hylser, eller presse om .308 til .260 slik jeg gjør. Classic Cast'n tror jeg ikke noen klarer å ødelegge med normal bruk (skal du size tungstenprosjektiler, så finnes det sikkert mer egnet redskap...).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...