Jump to content

Gammel ukjent kassepipe i delvis tilstand


akonto65

Recommended Posts

Jeg har fått denne av en gammel familievenn, den har ligget på ett stabbur i 70 år urørt så litt spent på hva det er?

Vil gjerne stelle den i stand, til veggpynt. Så skulle vært i forbindelse med noen som har peiling på slikt i Oslo-området?

alder, tilstand, historie, verdi

ps: løpet er kantete innvendig, forhistoriske rifler?

ps2: Det er en dårlig youtube-video, mest for å gi en pekepinn til dere der ute med mer kunnskap enn meg!

 

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan du ta noen detaljbilder av "snirkler" og "fliker" og siktemidlene på pipa og legge ut? Det kan se ut som ei såkalt "Kassepipe", ei særnorsk pipe der pipa har et 4-kantet tverrsnitt innerst som går over i 8-kantet de ytterste 2/3-delene. Hvis det er "riktig" type så kan den være relativt verdifull, selv om den er i sørgelig forfatning.

Link to comment
Share on other sites

Det der er en norsk kassepipe som ser ut til å være i veldig god stand. Om låsen, avtrekk og andre deler er komplette, bør det la seg gjøre og reparere originalstokken på skapelig vis. Evt bare ta vare på stokken som den er og bruke den som mal for en ny en. :wink:

 

http://www.svartkrutt.net/ finnes mange gode tråder om restaurering av slike gamle saker. Og mye fin info på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

takk, det er kult, når jeg fikk den satt det fortsatt en del lærreimer å sånn på men det mangler ladestang og en simpel bolt/skrue på låsekassa eller hva vi skal kalle det. Men det er "bare" en for å holde sammen tre og jern. ellers tror jeg ting er i grei stand, løpet er forøvrig ikke boret opp eller sådan, tjukt å fint gods.

 

Så hvem kan hjelpe til med å få i stand den her så jeg slipper å ødelegge Norsk historie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...