Jump to content

Kikkertsikte med kompensator i høyde og side, alternativer ?


xc70

Recommended Posts

Hei. Skal invistere i nytt kikkertsikte til min Tikka 223. Har ett sterkt ønske om å ha utvendige tårn både i høyde og side. Da jeg vil lage meg en klikktabell mellom de aktuelle kuletyper og riflen med og uten demper.

Har kikket litt på Vortex viper pst 4-16x50. Dette oppfyller mine krav med utvendige tårn og lys i retikkel. Har og sett på den nye zeissen HD5. Men den har ikke lys som kan vere greit å ha under revejakten.

 

Skal jeg gå for Vortexen eller finnest det andre alternativer rundt 10 000kr ?

Link to comment
Share on other sites

Tja, lys kan være greit i det tynne mil retikkelet til Vortexen, den er jeg enig i, men på nattjakt er jeg rimelig sikker på at du kan jakte lengre med zeiss HD5 hvis du velger retikkel med omhu, tysk 4 er fint hvis det ikke har lys. Jeg har 6-24 modellen av Vortex pst og den imponerer ikke akkurat i mørket.. helt grei i forhold til pris. Ellers er det et veldig godt valg!

Link to comment
Share on other sites

6-24 og 4-16 er natt og dag. Har/hatt begge deler.

 

Jaktet nylig ei hel natt side ved side med en Zeiss diav 6-24x50 m lys. Jeg hadde min PST 4-16 2.FP

Jeg tittet innom zeissn innimellom og vipern holdt godt med i skumringen. Ikke i nærheten av samme klarhet, men vi kunne avfyre samskyting hele natta.

 

(nordnorge, ikke bekmørkt, sola var nede ca 5 timer tror jeg)

 

Jeg sier ikke at Conq HD er dårlig, men uten lys er du bøttføkkt i skumring.

Retriklene som Conqn leveres med er ikke noe å feire heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...