Jump to content

col 7mm rem mag


buggea

Recommended Posts

Når jeg sitter å ser andres lade data ser jeg alle opererer med en col på ca 81mm til maks 83.5mm

 

med så lav col som 83,5mm sliter jeg med å få nok kulehold på 160 gr accubond. (kula kan dyttes ned i hylse med litt håndmakt)

min blaser r93 kamrer fint med 86mm col, og da sitter også kula godt. det er ikke noe i veien for å bruke col på 86 da?

 

Har prøvd å måle kammerlengden i børsa med pussestokk metoden, kom da frem til 83,7mm, noe som ikke kan stemme siden den kamrer en patron på 86mm.

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

86mm høres fryktelig langt ut, men hvis den kamrer, kan du sjekke om kula tøtsjer bommene ved å sverte den litt. Dersom den tøtsjer må du sette kula en mm eller to dypere for å få friflukt. Nå har jeg ikke ladet 160 grains Accubond, men jeg bruker 83 mm COL på 160 grains grand slam. Ser også at jeg er nede på 79,7 mm COL på 156 grains Oryx. Alt avhenger av formen på ogivalen på kula.

Link to comment
Share on other sites

7mm. Rem.Mag.

Jeg har et notat i min "ladelogg" på diverse kuler i 7mm. Jeg kan ramse opp noen her og vise hva jeg får som max. patronlengde uten friflukt:

Hornady Interbond 154 gr. 87mm.

Nosler Accubond 160 gr. 87mm.

Hornady 120 SP gr. 85,5mm.

Norma Oryx 156 gr.83,5mm.

Norma FMJ 150 gr. 84mm.

Hornady Interlock 139 gr. 86mm.

Speer Grand Slam 175 gr. 86mm.

Sierra Game King 150 gr. 84,3mm.

Speer Deep Curl 175 gr. 86,7mm.

Hornady V-Max 120 gr. 85,8mm.

 

Målemetoden er sølvstålstang, helt flat i endene, deretter fastsetter jeg målepunktet med låsering. Jeg tar ladegrep så tennstempelet er inne i sluttstykket før jeg starter målinger.

 

Min erfarng spesielt med den tidligere pipa jeg hadde var at 1mm. friflukt var litt i det snaueste laget i en slik patron med stort hylsevolum - saktebrennende krutt - litet kaliber i forhold til hylsevolum. Med publiserte ladninger oppdaget jeg at hettelommene ble for romslige. Etter tre fire omladninger var det for dårlig hold i hettelomma, en hette ramlet ut en gang.

Jeg satte friflukten til minst 2 mm. og da brukte jeg hylsene til ca.10 omladninger. Jeg fikk en følelse av at mangnumkalibere med stort hylsevolum og lite kaliber ikke burde følge samme oppskriften som til .308 og 6,5. eller tilsvarende. Jeg mener å ha lagt merke til at fabrikkene legger inn god klaring på frifukt. Nå er det også slik at hvis man setter kula dypere inn i finkalibrede hylser med stort volum ikke virker radikalt på trykket eller gjenværende hylsevolum.

Det er stor forskjel på 1 mm. dypere setting i en .308 kontra 1 mm. i en 300 Win.Mag.

 

Jeg har liten erfaring etter pipeskift på denne rifla, men en venn av meg lader 300 Win.Mag. og bruker 1mm. friflukt. Han sier det går bra. Jeg vet at han har få omladinger på hylsene sine, de har ikke gått mange rundene for å si det slik.

 

Hvis jeg må komme med en konklusjon "for min egen del": Litt større friflukt i slike patroner stresser mindre rett etter tenning. "Mykere start". Bedre kontroll på trykket.

 

Hva mener dere andre som lader magnumpatroner i denne kategorien?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...